«اتباع سوری هدف اقدامات سرکوبگرانه در لبنان»

گشت ارتش لبنان در روستای عمدتا مسیحی نشین القاع در شرق این کشور نزدیک مرز سوریه، 8 تیر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حملات ماه گذشته مهاجمان بمب‌گذار در لبنان سبب شده تا شمار زیادی از پناهجویان سوری هدف دستگیری‌های جمعی، مقررات منع آمد و شد و یورش عوامل خودسر قرار گیرند.

به گفته پناهجویان و فعالان حقوق بشر، تدابیر امنیتی عرصه زندگی را بر اتباع سوری که پیش از این نیز نگران بازداشت موقتی بودند بیش از پیش تنگ کرده است. به گفته پناهجویان، بسیاری از آنها در برخی از مناطق در معرض خصومت فزاینده عمومی قرار دارند.

یکی از پناهجویان ساکن اردوگاهی در وادی البقاع که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری رویترز گفت: «ما مضطرب هستیم. بامداد چند روز پیش یورش سنگینی انجام شد. نیروهای ارتش وارد شدند و با ضرب و شتم بی آنکه حکمی داشته باشند افراد را بازداشت کردند. اگر کسی می‌خواست فرار کند تیر هوایی شلیک می‌کردند‌‌‌.»

لبنان از مصائب جنگ پنج ساله در کشور همسایه خود، سوریه، بی‌نصیب نبوده و میزبان بیش از یک میلیون آواره جنگ زده سوری است، که رقمی بالغ بر یک چهارم جمعیت لبنان است.

در تازه‌ترین مورد از حملات انتحاری، هشت مهاجم بمب‌گذار در هفتم تیر ماه سال جاری خود را در روستای مسیحی نشین القاع نزدیک مرز سوریه منفجر کردند، که پنج کشته بر جای گذاشت.

مسئولان لبنانی داعش را مسئول این انفجارها دانستند و اینکه مهاجمان از داخل خاک سوریه وارد شده بودند و نه اردوگاه‌های اسکان پناهجویان.

با این حال، ژنرال جان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان اواخر سال گذشته درباره اختفای عناصر تروریستی در اردوگاههای پناهندگان هشدار داد. در پی حملات القاع، جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان گفت تروریست‌ها خود را در میان پناهجویان پنهان کرده بودند.

تصویر آرشیوی از یک اردوگاه پناهجویان سوری (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در واکنش به انفجارهای تروریستی القاع، نیروهای امنیتی یورش‌هایی را عمدتا به اردوگاه‌های آوارگان انجام دادند. بیش از 700 تن از اتباع سوری اغلب به علت فقدان مدارک اقامتی معتبر یا اقامت غیر قانونی دستگیر شدند، که 450 تن از آنان کماکان تحت بازداشت هستند.

این اقدامات پناهجویان را وحشت زده کرده و سبب شده تا بسیاری از آنان از ترس دستگیری در ایست‌های بازرسی از محل اقامت خود خارج نشوند. بسیاری از آنان نیز به رغم آنکه در فهرست آژانس آوارگان سازمان ملل قرار دارند، اما به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه اقامت سالانه 200 دلاری به طور غیرقانونی در لبنان مقیم هستند.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه در این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku