News   /   آسيا

ساخت نیروگاه اتمی بدست چین در دریای جنوبی چین

ساخت نیروگاه هسته ای از سوی پکن در دریای جنوبی چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات چین از ساخت نیروگاه هسته ای در جزیره‎ای در دریای جنوبی چین خبر دادند.

سازمان ملی اتمی چین روز گذشته (جمعه) و تنها چند روز پس از انتشار رای دادگاهی در لاهه مبنی بر بی اساس بودن ادعای چین درباره مالکیت دراین دریا، از تصمیم ساخت این نیروگاه خبرداد.

بر اساس گزارش روزنامه دولتی گلوبال تایمزِ چین، سازمان ملی اتمی چین قصد دارد این نیروگاه اتمی را بمنظور کنترل بیشتراین کشور بر دریای جنوبی چین بسازد.

در بیانیه این سازمان آمده است این نیروگاه بمنظور تامین آب شیرین نیروهای نظامی مستقر دراین جزیره و تامین برق مورد نیاز آن ساخته می شود.

دادگاهی در لاهه روز سه شنبه طی حکمی اعلام کرد، هیچ مبنای قانونی برای چین به منظور مطالبه حقوق تاریخی بر منابع در مناطق دریایی در خطوطی که پکن در سال 1947 ترسیم کرده است، وجود ندارد.

چین با رد رای این دادگاه درباره جزایر و مناطق مورد مناقشه این کشور با فیلیپین در دریای جنوبی چین، اعلام کرد این رأی را «نمی‌پذیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.»

شی جین پینگ رئیس جمهور چین(عکس از خبرگزاری فرانسه)   

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در این‎باره گفت، پکن به حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی چین متعهد است اما هیچ اقدامی مبتنی بر نتیجه داوری برای این منازعات را نمی‌پذیرد.

پکن همچنین ضمن تکرار ادعاهای خود در دریای جنوبی چین تأکید کرده است مداخله طرف سوم درباره حل و فصل اختلافات ارضی اش با فیلیپین را قبول نمی‌کند.

دولت ویتنام نیز که با پکن درباره مالکیت جزایر اختلاف نظر دارد از این حکم استقبال کرده اما تایوان آن را رد کرده است.

گفتنی است چین ادعای مالکیت بیشتر مناطق و جزایر دریای جنوبی چین را که به لحاظ منابع انرژی بسیار غنی است، دارد در حالی که کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز چنین ادعاهایی مطرح کرده‌اند. همچنین سالانه محموله های تجاری به ارزش نزدیک به 5 میلیارد دلار از این منطقه عبور می کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku