News   /   آسيا

سفیر چین در امریکا: حکم لاهه درباره دریای جنوبی چین به رویارویی می‌انجامد

کوی تیانکای، سفیر چین در ایالات متحده امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سفیر چین در امریکا می‌گوید حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر رد ادعاهای مالکیتِ ارضیِ و دریایی پکن در دریای جنوبی چین قطعاً منجر به تشدید درگیری و حتی رویارویی خواهد شد.

کوی تیانکای که شامگاه سه‌شنبه (22 تیر) در یک انجمن بین‌المللی در واشنگتنِ امریکا سخن می‌گفت، افزود کشورش هنوز به گفت‌وگو با دیگر طرف‌ها در مورد مناقشات ارضی و دریایی بر سر آب‌های دریای جنوبیِ چین متعهد است.

در پی شکایت فیلیپین، روز سه‌شنبه یک دادگاه در لاهه علیه چین رأی داد و ادعاهای پکن بر سر مالکیتِ جزایرِ دریای جنوبی چین را رد کرد.

سفیر چین در امریکا افزایش تنش‌های منطقه‌ای را ناشی از راهبرد امریکا مبنی بر تمرکز بر آسیا دانست و افزود این حکم احتمالاً در آینده موجب سوءاستفاده از آیین دادرسی می‌شود.

امریکا از سال 2011 میلادی راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا متمرکز کرده است. کاخ سفید معتقد است که برای کسب منافع بلند مدتِ واشنگتن، هیچ منطقه‌ای مهم‌تر از آسیا نیست.

برخی از ناظران سیاسی بر این باورند که امریکا در تلاش است تا با استفاده از این راهبرد، هژمونی خود را تحمیل کرده و گسترش صلح‌آمیزِ قدرتِ چین در آسیا را به نحوی خنثی کند.

کوی تیانکای دربارۀ حکم لاهه علیه چین گفت: «این موضوع قطعاً انگیزۀ دولت‌ها برای مشارکت در مذاکرات و رایزنی‌ها برای حل اختلافات را تضعیف می‌کند. این (حکم) قطعاً مناقشات را تشدید کرده و حتی موجب درگیری خواهد شد.»

لیو ژنمن، معاون وزیر امور خارجۀ چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال لیو ژنمن، معاون وزیر امور خارجۀ چین روز چهارشنبه (23 تیر) اعلام کرد این کشور حق تشکیل یک منطقۀ دفاع هوایی در دریای جنوبیِ چین را دارد، اما این موضوع بستگی به سطح تهدیدی دارد که پکن با آن روبرو خواهد شد.

لیو همچنین گفت پس از حکم لاهه، پکن امیدوار است مذاکرات دو جانبۀ چین با فیلیپین از سرگرفته شود.

دولت چین حکم دادگاه لاهه مبنی بر رد ادعاهای مالکیتِ ارضیِ و دریایی پکن در دریای جنوبی چین را رد و اعلام کرده است که آن را نادیده می‌گیرد.

واکنش تایوان؛ اعزام ناو به دریای جنوبی چین

در پی حکم دادگاه لاهه ، تایوان روز چهارشنبه به منظورِ آن‌چه «دفاع از قلمرو دریاییِ» خود نامید، یک ناو جنگی به دریای جنوبیِ چین اعزام کرد.

تسای اینگ-وِن، رئیس جمهور تایوان پیش از اعزام این ناو از شهر جنوبیِ کائوسیونگ به جزیرۀ تایپینگ در مجمع الجزایر اسپراتلی در دریای جنوبیِ چین گفت تایوانی‌ها در حال دفاع از حقوق کشور خود هستند.

تصویری که وزارت دفاع تایوان از دیدار تسای اینگ-وِن، رئیس جمهور این کشور (چپ) با ملوانان یک کشتی جنگی پیش از اعزام به جزیرۀ تایپینگ در مجمع الجزایر اسپراتلی در دریای جنوبیِ چین منتشر کرده است. (23 تیر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس حکم دادگاه لاهه، تایپینگ، جزیرۀ تحت ادارۀ تایوان، که بزرگ‌ترین جزیره در اسپراتلی محسوب می‌شود، از منظر قانونی تنها یک «صخره» است و منطقۀ اقتصادی به حساب نمی‌آید. چنین حکمی موجب تضعیفِ ادعای تایوان بر مالکیت آب‌های اطراف این جزیره می‌شود.

با توجه به این موضوع، دولت تایوان حکم لاهه را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد با توجه به این‌که دیوان داوری به طور رسمی از تایپه دعوت نکرده است، این حکم از منظر حقوقی الزام‌‎آور نیست.

تسای که بر روی عرشۀ ناو جنگی با سربازان سخن می‌گفت، تصریح کرد حکم لاهه دربارۀ دریای جنوبی چین، به ویژه بخش مربوط به جزیرۀ تایپینگ، به شدت حقوق تایوان را در جزایر این دریا و آب‌های اطراف آن‌ها به خطر می‌اندازد.

چین مدعی حاکمیت بر تقریباً تمام دریای جنوبی چین است. این در حالی است که کشورهای تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند. به گفتۀ ناظران این دریا دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است.

این مناقشه در حال حاضر به معضلی فرامنطقه‌ای مبدل شده است و بیش از همه امریکا به مداخله در این امر پرداخته است.

پکن واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌ای و ایجاد عمدی تنش در دریای جنوبیِ چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی است که چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه در حال اجرای یک برنامۀ احیای اراضی است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku