News   /   آسيا

«لزوم آمادگی پکن برای اقدام نظامی در دریای چین جنوبی»

تصویری از یکی از جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک روزنامه دولتی چین تاکید کرده است که پکن باید خود را برای اقدام نظامی در دریای چین جنوبی آماده کند.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز در مقاله‌ای که به زبان چینی و انگلیسی منتشر شد، تاکید کرد که مناقشه در دریای چین جنوبی با مداخله امریکا پیچیده‌تر شده است و پکن باید خود را برای اقدام نظامی در این منطقه آماده کند.

این مقاله یک هفته پیش از اعلام رای دادگاه بین المللی لاهه در خصوص شکایت فیلیپین از چین درباره جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی منتشر شده است.

این مقاله تصریح کرده است در صورتی که در پی این حکم تمامیت ارضی چین نقض شود، پکن باید به اقدام نظامی روی آورد.

این روزنامه می‌افزاید: «واشنگتن دو ناو جنگی به دریای چین جنوبی اعزام کرده است و با قدرت نمایی می‌خواهد این پیام را ارسال کند: منتظر اطاعت چین هستیم.»

تصویری آرشیوی از یک فروند ناو امریکایی در دریای چین جنوبی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این گزارش می‌افزاید چین باید سرعت توسعه توانمندی‌های بازدارندگی نظامی خود را افزایش دهد.

این مقاله تصریح کرده است: «اگرچه چین در کوتاه مدت نمی‌تواند از نظر نظامی با امریکا رقابت کند، اما می‌تواند در صورتی که امریکا در مناقشه دریای چین جنوبی مداخله نظامی کند، هزینه‌ای به امریکا تحمیل کند تا نتواند در مقابل آن ایستادگی کند.»

 این روزنامه می‌افزاید: «چین امیدوار است که این مناقشه از طریق گفتگو حل و فصل شود اما باید خود را آماده هر گونه تقابل نظامی کند.»

این روزنامه از سوی مقامات حزب کمونیست، حزب حاکم چین منتشر می‌شود.

چین بر تمام جزایر و منابع دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد و ادعای دیگر کشورها، همچون ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی را بر هر منطقه‌ای از این دریا رد می‌کند.

این دریا سبب ایجاد تنش میان چین، امریکا و برخی از کشورهای منطقه که به دنبال تسلط بر خطوط تجاری و ذخایر‌ معدنی آن هستند، شده است.

امریکا چین را به تلاش برای سودجویی از موقعیتش در دریای چین جنوبی متهم می‌کند اما پکن این اتهامات را بی‌اساس می‌خواند و می‌گوید واشنگتن با دخالت در امور منطقه‌ای، سبب ایجاد تنش در دریای چین جنوبی شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku