News   /   آسيا

چین رأی دادگاه لاهه درباره مناطق مورد مناقشه در دریای جنوبی چین را رد کرد

تصویر هوایی از یکی از جزایر مورد مناقشه با نام تایپینگ در دریای جنوبی چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

چین با رد رای دادگاهی در لاهه درباره جزایر و مناطق مورد مناقشه این کشور با فیلیپین در دریای جنوبی چین، اعلام کرد این رأی را «نمی‌پذیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.»

وزارت خارجه چین، روز سه شنبه در بیانیه‌ای افزود رأی دادگاه در رد ادعای چین، «باطل است و هیچ اجبار الزام آوری ندارد.»

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز گفت پکن به حفظ صلح و ثبات در دریای جنوبی چین متعهد است اما هیچ اقدامی مبتنی بر نتیجه داوری برای این منازعات را نمی‌پذیرد.

وانگ ئی، وزیر خارجه چین شکایت فیلیپین در دادگاه لاهه را «از ابتدا تا انتها» نمایشی مسخره توصیف کرد که به وخیم‌تر شدن شرایط و افزایش تنش‌ها و مناقشات منجر می‌شود.

پکن همچنین ضمن تکرار ادعاهای ارضی خود در دریای جنوبی چین تأکید کرده است مداخله طرف سوم درباره حل و فصل اختلافات ارضی اش با فیلیپین را قبول نمی‌کند.

پیش از اعلام حکم دادگاه، برخی خبرگزاری‌ها از پرواز مشکوک یک هواپیمای چینی بر فراز جزایر مورد مناقشه اسپراتلی خبر داده بودند.

وزارت دفاع چین نیز از آغاز مأموریت یک ناوشکن جدید مجهز به موشک‌های هدایت شونده در یک پایگاه نیروی دریایی این کشور در جزیره جنوبی استان هاینان خبر داد.

وزارت خارجه چین اعلام کرده این کشور حقوقی 2000 ساله در دریای جنوبی چین دارد و جزایر آن منطقه در انحصار اقتصادی این کشور هستند.

این وزارتخانه در عین حال افزوده است که به حق عبور کشتی‌ها در دریای جنوبی چین و پرواز هواپیماها بر فراز منطقه احترام می‌گذارد و آماده حل اختلافات از طریق گفتگوی مسالمت آمیز با کشورهایی است که در این خصوص نگرانی دارند.

تصویر آرشیوی از ناوهای جنگی چین در دریای جنوبی چین

دادگاهی در لاهه، روز سه شنبه حکم داد: «هیچ مبنای قانونی برای چین به منظور مطالبه حقوق تاریخی بر منابع در مناطق دریایی» در خطوطی که پکن در سال 1947 ترسیم کرده موسوم به «ناین دش لاین» وجود ندارد.

پیش از اعلام رای دادگاه، وزارت دفاع چین اعلام کرده بود: «مهم نیست چه حکمی صادر شود، نیروهای مسلح چین به طور پایدار و قاطع، حاکمیت ملی را حفظ و با انواع تهدیدات و چالش‌ها مقابله خواهند کرد.»

پرفکتو یاسای، وزیر امور خارجه فیلیپین چین را به «خویشتنداری» دعوت کرده و گفته است فیلیپین به تصمیم دادگاه احترام می‌گذارد.

پل ریچلر، وکیل ارشد فیلیپین در این دادگاه، این حکم را «یک پیروزی کامل برای فیلیپین و همچنین برای حقوق و روابط بین الملل» دانسته است.

دولت ویتنام نیز که با پکن مناقشات ارضی دارد از این حکم استقبال کرده اما تایوان آن را رد کرده است.

گفتنی است چین ادعای مالکیت بیشتر مناطق و جزایر دریای جنوبی چین را که به لحاظ منابع انرژی بسیار غنی است دارد در حالی که کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز چنین ادعاهایی مطرح کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku