News   /   آفريقا

تلاش سیسی برای توجیه واگذاری جزایر مصر به عربستان

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر (راست) و ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی افزایش فشار افکار عمومی، رئیس جمهور مصر تلاش می کند تصمیم خود برای واگذاری دو جزیره مهم به عربستان سعودی را توجیه کند.

به گزارش پایگاه خبری «الرصد» عبدالفتاح السیسی روز چهارشنبه ادعا کرد: «عده‌ای در پی نادیده گرفتن واقعیت و تحریف آن و همچنین نابودی توان و روحیه دولت و مردم (مصر) هستند.»

سیسی در واکنش به انتقادهای اخیر از واگذاری این جزایر ادعا کرد: «ذره‌ای از خاک مصر را به عربستان نداده‌ایم و حق عربستان را به خودش برگردانده‌ایم.»

وی خاطر نشان کرد: «عکس العمل‌های مربوط به واگذاری این دو جزیره بر روابط قاهره و ریاض تاثیر نخواهد گذاشت.»

دولت مصر شامگاه 21 فروردین از امضای توافقنامه مرز دریایی میان قاهره و ریاض خبر داد؛ بر اساس این قرارداد جزایر راهبردی تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان سعودی بخشیده شدند.

امضای این توافقنامه که باید در پارلمان مصر تصویب شود موجی از انتقادات مخالفان و سیاستمداران مصری را در پی داشته است. شماری از مقامات سیاسی شاخص و برخی از اعضای سابق پارلمان مصر این توافقنامه و مرز بندی جدید دو کشور را محکوم کرده‌اند.

مخالفان توافق اخیر مصر و عربستان در بیانیه‌ای «رژیم غیرقانونی مصر را به نقض حقوق تاریخی و کوتاهی در حفظ ثروت‌های ملی کشور متهم کرده و این توافق را رد کرده‌اند.

جزیره 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی رژیم اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

روزنامۀ اسرائیلیِ هاآرتص روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد رژیم تل آویو در گفت‌وگو با طرف مصری و پس از آنکه آزادی ناوبری کشتی‌های اسرائیلی در این منطقه تضمین شد، موافقت خود را با قرارداد ریاض و قاهره اعلام کرد.

براساس گزارش‌ها، مصر در مقابل بخشیدن این دو جزیره به عربستان سعودی 20 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku