News   /   آفريقا

رسانه‌های اسرائیل: جزایر مصر با چراغ سبز اسرائیل واگذار شد

تصویری هوایی از جزیرۀ تیران (تصویر نزدیک) و صنافیر در دور دست در دریای سرخ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس اعلام رسانه‌های اسرائیلی، مقامات مصری اسرائیل را از قصد خود برای واگذاری جزایر راهبری تیران و صنافیر به عربستان آگاه کرده و تأیید این رژیم را گرفته بودند.

دولت مصر شامگاه شنبه (21 فروردین) از امضای توافقنامه مرز دریایی میان قاهره و ریاض خبر داد که بر اساس آن، این دو جزیره استراتژیک در دریای سرخ در آب‌های سرزمینی عربستان قرار می‌گیرد.

جزیره 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

وبسایت روزنامۀ اسرائیلیِ هاآرتص روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد رژیم اسرائیل در گفت‌وگو با طرف مصری و پس از آن‌که آزادی ناوبری کشتی‌های اسرائیلی در این منطقه تضمین و مقرر شد اجرای تعهدات مصر براساس توافق صلح با تل‌آویو تداوم یابد، موافقت خود را با قرارداد ریاض و قاهره اعلام کرد.

براساس گزارش‌ها، مصر در مقابل بخشیدن این دو جزیره به عربستان سعودی 20 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

مصر یکی از کشورهای عربی انگشت‌ شمار است که در پی امضای پیمان سازش میان قاهره و تل آویو در سال 1979 و با میانجیگری امریکا، اسرائیل را به رسمیت شناخت، اما با توجه به جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالیِ فلسطین، این رژیم از نظر بسیاری از مردم و مقامات مصر، منفور است.

در گزارش هاآرتص ادعا شده است که براساس این پیمان سازش در صورتی که اسرائیل با تصمیم مصر برای واگذاری این دو جزیره به عربستان سعودی مخالف باشد، مذاکرۀ مجدد و داوری بین‌المللی صورت خواهد گرفت.

در ادامۀ این گزارش ذکر شده که مصر به تل‌‌آویو و امریکا اطمینان خاطر داده‌ است که به مفاد این پیمان سازش احترام گذاشته خواهد شد.  

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

براساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دو هفتۀ پیش این موضوع را در جلسۀ امنیتی کابینه مطرح و وزرای این رژیم را از تصمیم مصر در مورد این دو جزیره آگاه کرد.

هاآرتص همچنین نوشت امریکا و «نیروهای حافظ صلحِ چند ملیتی» مستقر در تیران و صنافیر با این توافق مخالفت نکردند.

عربستان سعودی نیز اعلام کرد به «همۀ تعهدات قانونی و بین‌المللی مصر در قبال این دو جزیره احترام خواهد گذاشت».

رسانه‎های اسرائیل این اقدام عربستان را در راستای تلاش برای جلب رضایت اسرائیل قلمداد کردند، اما عادل الجبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان گفت کشورش ارتباط مستقیمی با اسرائیل نخواهد داشت.

رژیم اسرائیل در طول بحران سوئز در اواخر سال 1956 میلادی برای مدت کوتاهی کنترل جزیرۀ تیران را در دست گرفت. این رژیم همچنین پس از یک جنگ 6 روزه، بین سال‌های 1967 تا 1982 بر این جزیره مسلط بود.

مالکیت این دو جزیره در سال 1982 و پس از آن‌که قاهره و تل‌آویو پیمان موسوم به کمپ دیوید را امضاء کردند به مصر منتقل شد. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku