News   /   آفريقا

«سودان جنوبی، وحشتناک ترین وضع حقوق بشر را دارد»

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل متحد با انتقاد از وضع حقوق بشر در سودان جنوبی گفت، این کشور یکی از وحشتناک ترین اوضاع حقوق بشری را در جهان دارد.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه (21 اسفند) در بیانیه ای اعلام کرد: «مردم سودان با وحشتناک ترین اوضاع حقوق بشری در جهان رو به رو هستند. در این کشور تجاوز جنسی به عنوان ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت به کار گرفته می شود.»

وی با اشاره به گزارش جدید سازمان ملل که در آن آمار حمله به غیرنظامیان، خروج اجباری و تجاوز جنسی به ثبت رسیده است، گفت: «آمار تجاوز جنسی و تجاوز گروهی که در این گزارش تشریح شده است فقط بخش کوچکی از کل ماجراست.»

این مقام بلندپایه سازمان ملل گفته است شبه نظامیان وابسته به دولت از غارت و تجاور به عنوان ابزاری برای دریافت حق الزحمه خود استفاده می کنند.

رعد الحسین همچنین متذکر شده است علی رغم وخامت اوضاع  در سودان جنوبی، مجامع بین المللی توجه کافی به وضعیت حقوق بشری در این کشور نداشته اند.

او «بازیگران دولتی» را مقصر این جرایم دانسته و خواستار تشدید تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه سودان جنوبی شده است. وی می گوید مقامات این کشور باید به عنوان مسئول چنین جرایمی به دادگاه بین المللی کیفری معرفی شوند.

سازمان ملل در گزارش 17 صفحه ای که روز جمعه منتشر کرد به بررسی اوضاع حقوق بشری در سودان جنوبی بین ماه های اکتبر و ژانویه  پرداخته است. 

 

تصویری آرشیوی از یک زن آواره در سودان جنوبی (تصویر از خبرگزاری فرانسه)

 ماه گذشته (بهمن) نیز گروهی از کارشناسان سازمان ملل خواستار اعمال تحریم علیه «سالوا کییر»، رئیس جمهور سودان جنوبی و «ریک ماچار» رهبر شورشیان به علت دست داشتن در درگیری های این کشور آفریقایی شدند.

 سودان جنوبی از دسامبر سال 2013 که درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و شورشیان وفادار به ریک ماچار بالا گرفت، صحنه خشونت‌های مرگبار بوده است.

 این  درگیری‌ها هزاران نفر کشته و حدود دو میلیون نفر بی‌خانمان بر جای گذاشته است. در این مدت حداقل هفت توافق آتش بس نیز حاصل شده که پس از مدت کوتاهی نقض شده اند.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku