News   /   آمريکا

دفاع کری از جمع‌بندی هسته‌ای در سالگرد بمباران هیروشیما

فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن (راست) و جان کری، وزیر خارجه آمریکا، 15 مرداد 1394 (AFP)

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در سالروز بمباران اتمی هیروشیما، از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دفاع کرد.

کری که برای شرکت در نشست سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به مالزی سفر کرده است روز پنج‌شنبه (15 مرداد) به خبرنگاران گفت هفتادمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما «نه تنها یادآور بسیار بسیار خوبی از تاثیر جنگ است، بلکه اهمیت توافق با ایران را برجسته می‌کند.»

وی در دیدار با فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن، نیز بار دیگر از جمع‌بندی هسته‌ای دفاع کرد و گفت این جمع‌بندی بر اهمیت جلوگیری از جنگ‌های بیشتر تاکید می‌کند.  

وزیر خارجه امریکا همچنین گفت واشنگتن و مسکو در حال همکاری برای کاهش سلاح‌های هسته‌ای خود هستند.

در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم، امریکا برای نخستین بار در جهان از بمب اتمی استفاده کرد.

ارتش امریکا 6 اوت سال 1945 ساعت 8 و 15 دقیقه صبح نخستین بمب اتمی را بر هیروشیما و سه روز بعد بر ناگازاکی انداخت که در آن حادثه بیش از 200 هزار ژاپنی جان خود را از دست دادند.  

با وجود اظهارات کری درباره کاهش سلاح‌های هسته‌ای، تحلیل‌گران می‌گویند طرح‌های نوسازی که اکنون در کشورهای دارنده این سلاح‌ها اجرا می‌شود نشان می‌دهد که هیچ یک از این کشورها در آینده قابل‌ پیش‌بینی، زرادخانه‌های خود را کاهش نخواهند داد.  

این در حالی است که 90 درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان در اختیار امریکا و روسیه است. امریکا 7500 و روسیه 7260 کلاهک اتمی در اختیار دارند.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم ماه ژوئن اعلام کرد با وجود درخواست‌های جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای، امریکا و روسیه برنامه‌های نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود را با سرعت پیش می‌برند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku