News   /   آمريکا

ویکی‌لیکس افشا کرد: جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه

تصویر ژاک شیراک (چپ) و نیکولا سارکوزی (وسط)، روسای سابق و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فعلی فرانسه

تارنمای افشاگر «ویکی‌لیکس» می‌گوید آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس جمهورِ آخر فرانسه جاسوسی کرده است.

ویکی‌لیکس سه‌شنبه اسنادی منتشر کرد که نشان می‌دهد آمریکا مکالماتِ ژاک شیراک، نیکولا سارکوزی، و فرانسوا اولاند را شنود کرده است.

تاکنون صحت این اسناد که ویکی‌لیکس با همکاری روزنامه‌ی فرانسوی زبانِ «لیبراسیون» و تارنمای تحقیقاتی «مدیاپارت» منتشر کرده، تایید نشده است.

با این وجود، کریستین رافسون، سخنگوی ویکی‌لیکس در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس با بیان اینکه حتم دارد این اسناد موثق هستند گفت صحتِ افشاگریِ پیشین ویکی‌لیکس ثابت شده است.

رافسون بدون آنکه بگوید ویکی‌‎لیکس چگونه این اسناد را به دست آورده است و یا آنکه وارد جزئیات شود گفت احتمالاً در آینده‌ی نزدیک اسناد بیشتری در این رابطه افشا خواهد شد.

کلودین ریپرت لندلر، سخنگوی فرانسوا اولاند شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد رئیس جمهور فرانسه صبح چهارشنبه برای بررسی این موضوع نشست شورای دفاعی تشکیل می‌دهد.

در عین حال یکی از دستیاران سارکوزی که نامش فاش نشد گفت از نظر رئیس جمهور سابق فرانسه این روش‌ها به طور کل و به ویژه از سوی یکی از هم‌پیمانانِ این کشور غیرقابل قبول است. ژاک شیراک تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌ است.

این در حالی است که کاخ سفید در واکنش به انتشار این اسناد اعا کرد آمریکا هیچگاه مکالمات اولاند را شنود نکرده و در آینده نیز چنین نمی‌کند. ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه شراکت آمریکا با فرانسه «ضروری» است، مدعی شد: «ما تماس‌های رئیس جمهور اولاند را شنود نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.»

اسنودن
ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی امریکا

ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا سال 2013 اسنادی منتشر کرد که نشان می‌داد این سازمان مکالمات تلفنی میلیون‌ها امریکایی و خارجی و همچنین سران سیاسی کشورهای جهان را شنود می‌کرده است.

اسناد اسنودن که در آن به طور خاص به نام آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اشاره شده است نشان می‌دهد امریکا از مدت‌ها پیش سرانِ کشورهای هم‌پیمان خود را تحت نظر داشته است.

پس از افشای این رسوایی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد مقام‎‌های کاخ سفید بسیاری از عملیات‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی را تایید نکرده بودند و وعده داد در برنامه نظارتی این سازمان در مورد کشورهای هم‎پیمان تجدید نظر شود.

این در حالی است که اولاند نیز پارسال اعلام کرده بود که درباره‌ی جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا با اوباما صحبت و اختلاف‌ها را حل و فصل کرده است.

این اسناد در حالی منتشر شد که انتظار می‌رود پارلمان فرانسه امروز (چهارشنبه) لایحه‌ی مربوط به نظارت بر مظنونان تروریستیِ خارج از کشور را تصویب کند.

برخی به این لایحه اعتراض کرده‌اند اما دولت فرانسه ادعا می‌کند این طرح صرفاً به روز شده‌ی قانون مصوب سال 1991 برای مقابله با تهدیدهای امروزی است و با جاسوسی‌های آمریکا تفاوت دارد.

پ ک ف/س م ل/دب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku