News   /   سرخط   /   خاورميانه

گروه حامی حقوق بشر: امریکا 5 غیرنظامی یمنی را کشت

یک گروه حامی حقوق بشر در لندن می‌گوید در حملات اخیر امریکا به یمن 5 غیرنظامی کشته شده‌اند. (تصویر آرشیوی)

یک گروه حامی حقوق بشر در لندن می‌گوید پنج نفر از قربانیان حملات اخیر امریکا به یمن غیرنظامی بودند.

امریکایی‌ها مدعی شده بودند در این حملات تنها افراد مسلح و تروریست‌ها هدف قرار گرفته‌اند.

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد در عملیات نظامی این کشور در استان مأرب در مرکز یمن 7 نفر از تروریست‌های القاعده کشته شده‌اند.

سازمان غیردولتی «ریپرایو» روز چهارشنبه اعلام کرد منابع محلی در روستای الجبه در استان مأرب از کشته شدن چند غیرنظامی در این حمله خبر داده‌اند.

این گروه حامی حقوق بشر اعلام کرد این عملیات از ابتدا با اقدامات اشتباه آغاز شد و نیروهای امریکایی به روی یک پیرمرد 70 ساله به نام ناصر الادهل آتش گشودند.

به گفتۀ منابع محلی، در پی این تیراندازی، نیروهای امریکایی 4 غیرنظامی دیگر را نیز هدف قرار دادند.

کیت هیگم، رئیس کمیتۀ تحقیقات ریپرایو گفت این گروه حامی حقوق بشر در تلاش است تا «تصویر واقعی از آنچه روی داده است»، به دست آورد.

وی گفت: «اما چیزی که می‌دانیم این است که نیروهای امریکایی در این روستا به زمین نشستند؛ آن‌ها به نظر می‌آید تلاش داشتند تا یک گروه مسلح را هدف قرار دهند اما در این عملیات زمینی اشتباهاتی پیش آمد و تعدادی غیرنظامی در این روستا کشته شدند.»

ریپرایو اعلام کرد در این حمله همچنین 6 روستایی به شدت زخمی شدند و این عملیات با تیراندازی به سوی غیرنظامیان آغاز شده است.

این گروه می‌افزاید به دنبال تیراندازی به سوی غیرنظامیان، افراد مسلح القاعده با نیروهای امریکایی درگیر شدند که در این درگیری 2 تروریست کشته شدند. در پی این درگیری نیروهای امریکایی با پشتیبانی یک بالگرد این منطقه را ترک کردند.

در پی انتشار گزارش ریپرایو، سرگرد جاش ژاک، سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا، گفت تحقیقاتی در خصوص این حادثه انجام خواهد شد.

ارتش امریکا در تاریخ 29 ژانویه نیز حمله‌ای مشابه به روستای یکلا در استان البیضاء یمن انجام داد. در این عملیات ناموفق، یک فروند هواپیمای 75 میلیون دلاری امریکا منهدم شد و ده‌ها غیرنظامی یمنی جان باختند و یک نیروی ویژۀ امریکایی نیز کشته شد.

امریکا با ادعای هدف قرار دادن عناصر القاعده، معمولاً با حملات پهپادی یمن را هدف قرار می‌دهد؛ این در حالی است که به گفتۀ مقامات محلی، غیرنظامیان قربانی اصلی این حملات هستند.

یمن همچنین از فروردین 1394 هدف تجاوز زمینی و هوایی عربستان سعودی قرار دارد؛ امریکا به همراه چند کشور عرب منطقۀ خلیج فارس، سعودی‌ها را در این تجاوز نظامی همراهی می‌کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku