اعتراض سازمان ملل به عربستان برای تخریب «میراث فرهنگی» عوامیه

نیروهای سعودی در حال تخریب یکی از مناطق عوامیه در شرق عربستان (عکس از توییتر)

کارشناسان سازمان ملل تخریب بخش قدیمی روستای شیعه‌نشین عوامیه را در شرق عربستان سعودی محکوم کرده و می‌گویند این اقدام آل‌سعود میراث فرهنگی شهر را از بین برده و حقوق بشر را نقض کرده است.

کریمه بن‌عون، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در زمینۀ حقوق فرهنگی، چهارشنبه گفت که با وجود هشدارهای سازمان ملل مبنی بر توقف روند تخریب عوامیه، مقام‌های سعودی به این کار ادامه داد‌ند.

طبق بیانیه‌ای که دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر کرده، بن‌عون نیروهای سعودی را به تخریب «جبران‌ناپذیر» ساختمان‌های تاریخی و وادار کردن ساکنان این شهر به ترک منازلشان متهم کرده است.

این مقام سازمان ملل گفت: «این اقدامات باعث از بین بردن میراث فرهنگی و تاریخی (عوامیه) می‌شود و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

قدمت برخی از ساختمان‌های این منطقه به بیش از 400 سال می‌رسد.

ویرانی ناشی از حمله نظامیان سعودی به عوامیه (عکس از شبکه‌های اجتماعی)

نیروهای آل سعود در روزهای اخیر چندین خانه را در منطقۀ تاریخی و قدیمی المسوره تخریب کرده‌اند که این اقدام باعث وقوع درگیری‌هایی در این شهر شده است.

در پی این درگیری‌ها، نیروهای عربستان سعودی از دهم ماه مه (20 اردیبهشت 1396) با استفاده از بالگرد و ادوات سنگین نظامی شهر عمدتاً شیعه‌نشین عوامیه را هدف حمله قرار دادند.

رژیم سعودی می‌گوید این حملات از آن رو صورت گرفته تا امکان تخریب منطقۀ تاریخی المسوره در راستای اجرای طرح برنامه‌ریزی‌شدۀ نوسازی فراهم شود.

فعالان در فضای مجازی عکس و تصاویر ویدئویی از بولدوزرهایی را منتشر کرده‌اند که همراه با خودروهای سنگین زرهی به سمت این محل در حرکت هستند.

آن‌ها می‌گویند ساکنان عوامیه با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه شده‌اند و فقط از ژنراتورهای شخصی می‌توانند برق دریافت کنند.

تنش‌ها در مناطق شیعه‌نشین عربستان از زمان اعدام شیخ نمر، روحانی برجستۀ شیعه، افزایش پیدا کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku