News   /   سرخط   /   خاورميانه   /   تلگرام

حملۀ نیروهای آل خلیفه به مردم بحرین؛ دو کشته

نیروهای بحرینی با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند. (عکس از رسانه‌های اجتماعی)

نیروهای رژیم آل خلیفه با حمله به معترضان در منطقه الدراز، مرکز اعتراضات و محل زندگی شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ شیعی بحرین، دو تن از تظاهرات کنندگان را کشتند.

این تظاهرات در اعتراض به محکومیت شیخ قاسم به حبس انجام شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی اللوءلوء، نیروهای پلیس بحرین با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.

تازه‌ترین گزارش‌ها از تشدید حملات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه علیه معترضان حکایت دارد.

نیروهای امنیتی آل خلیفه با حمله به منزل شیخ عیسی قاسم، در منطقه الدراز تعدادی از تحصن‌کنندگان در منزل ایشان را بازداشت کردند.

شبكة ثورة البحرين اعلام کرد نیروهای امنیتی آل‌خلیفه که خانۀ شیخ قاسم را محاصره کرده بودند، به روی سقف خانۀ وی رفته‌اند و چند غیرنظامی را بازداشت کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است از صبح امروز تاکنون بیش از 100 تن از هواداران شیخ قاسم بازداشت شده‌اند.

برخی تحلیلگران با اشاره به حضور نظامی عربستان در بحرین، سرکوب شدید شیعیان این کشور را با سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به ریاض مرتبط دانسته و حتی گفته‌اند که ترامپ دستور این سرکوب را صادر کرده است.

وزارت کشور بحرین پیشتر اعلام کرده بود نظامیان بحرینی 50 معترض را در روستای الدراز دستگیر کرده‌اند.

 

جمعیت عمل اسلامی بحرین (امل) در خصوص هرگونه تعرض به آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به پادشاه بحرین هشدار داده است.

نیروهای انقلابی بحرین از مردم خواسته‌اند با تمام توان و امکانات از آیت‌الله قاسم محافظت و حمایت کنند.

رادنی شکسپیر، تحلیلگر امور سیاسی می‌گوید عربستان سعودی در حملات اخیر به معترضان بحرینی دست دارد.

جمعیت الوفاق بحرین نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات سرکوبگرانه رژیم این کشور، از آزادیخواهان جهان و مجامع بین‌المللی خواسته در برابر این جنایات شنیع سکوت نکنند.

علمای بحرین از تمام مردم این کشور خواسته‌اند کفن پوشیده و در اعتراض به حمله نیروهای امنیتی آل خلیفه به خانۀ شیخ عیسی قاسم در منطقه الدراز به خیابان‌ها بریزند.

بولدوزرهای رژیم آل خلیفه در میدان الفداء در نزدیکی خانه شیخ قاسم مستقرشده‌اند.

اعتراضات عمومی به مناطق مختلف بحرین از جمله البلاد القدیم، بنی جمره، الدیه، جدحفص، المالکیه، کرباباد، المعامیر و... گسترش یافته است. دولت بحرین دسترسی به اینترنت را در منطقه الدراز مسدود کرده است.

به گزارش مرآه البحرین، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای حمله نیروهای رژیم بحرین به معترضان در الدراز را محکوم کرده و آن را سرکوب آزادی بیان خوانده است.

گزارش‌های منتشره حاکی است در این درگیری شماری از معترضان و نیروهای پلیس زخمی شدند که یک نفر از معترضان به نام محمدکاظم محسن زین الدین، به خاطر شدت جراحات وارده، جان باخت.

این تظاهرات در اعتراض به حکم صادر شده علیه شیخ عیسی قاسم، روحانی برجستۀ بحرینی، برگزار شد.

این گزارش می‌افزاید بامداد سه‌شنبه نیز خودروهای نظامی و زرهی میدان فدا در روستای الدراز، زادگاه و محل اقامت شیخ عیسی قاسم، را تحت محاصره قرار دادند.

با بالا گرفتن اعتراضات مردمی علیه رژیم آل خلیفه، روحانیون بحرینی از مردم این کشور خواستند در اعتراض به خشونت‌های روستای الدراز، به خیابان‌ها بیایند و علیه رژیم حاکم تظاهرات برپا کنند.

گزارش‌های منتشره حاکی است، نیروهای بحرینی با شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از گلوله‌های پلاستیکی به تحصن معترضان مقابل خانۀ شیخ عیسی قاسم حمله کردند.

معترضان بحرینی با پوشیدن کفن و سر دادن شعارهای ضد رژیم آل خلیفه تلاش کردند تا مانع ورود این خودروها به روستای الدراز شوند که این موضوع به گسترش درگیری میان طرفین منتهی شد.

دادگاه بحرین صبح یکشنبه با صدور حکمی شیخ عیسی قاسم را به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت 100 هزار دینار بحرین (265 هزار دلار امریکا) محکوم کرد.

این دادگاه همچنین حکم یک سال حبس و پرداخت جریمه را برای حسین القصاب و میرزا الدرازی، از اعضای دفتر این مرجع عالی‌قدر شیعی، در نظر گرفت.

بر اساس حکم دادگاه بحرین، مبلغ موجود در حساب بانکی شیخ عیسی قاسم که حدود سه میلیون و۳۶۰ هزار دینار بحرین است به همراه املاک و دارایی‌های ثبت‌شده هر سه متهم مصادره می‌شود.

 رژیم آل خلیفه پیش‌تر شیخ عیسی قاسم را به «پول‌شویی و مشارکت در تروریسم» متهم و در تاریخ 20 ژوئن (31 خرداد) تابعیت وی را سلب کرد.

وزارت کشور بحرین مدعی است شیخ عیسی قاسم از جایگاه خود به‌عنوان روحانی برجسته برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت و اختلافات فرقه‌ای» استفاده کرده، اما او اتهامات رژیم حاکم را بی‌اساس خوانده است.

نیروهای امنیتی بحرین پیش از جلسه محاکمه شیخ عیسی قاسم در سراسر این کشور به حالت آماده‌باش درآمده بودند و علاوه بر آن صدها تن از نیروهای عربستان سعودی نیز از طریق گذرگاه ملک فهد وارد بحرین شده بودند.

روستای الدراز، زادگاه شیخ عیسی قاسم در شمال غرب بحرین نیز از زمان لغو حق شهروندی این روحانی برجسته تحت محاصره نیروهای پلیس قرار دارد.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی (25 بهمن 1389) صحنۀ خیزش مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مخالفان بحرینی با برپایی اعتراضات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در این کشور هستند.

رژیم بحرین نیز با هم‌دستی برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی به سرکوب جنبش مردم بحرین پرداخته و با پرونده‌سازی و طرح اتهامات واهی، فعالان مدنی و سیاسی را به حبس طولانی‌‌‌‎مدت محکوم و یا آنان را از حق تابعیت محروم می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku