News   /   سرخط   /   آمريکا

تیلرسون: روحانی آزمایش‌های موشکی را متوقف کند

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا (30 اردیبهشت 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا، در نخستین واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از وی درخواست کرد آزمایش موشک‌های بالستیک را متوقف کند.

تیلرسون روز شنبه در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای سعودی خود، با تکرار ادعاهای نخ‌نمای واشنگتن علیه تهران گفت: «امیدوارم روحانی از دوره جدیدش برای از بین بردن شبکه تروریستی ایران، پایان دادن به حمایت مالی از این شبکه تروریستی استفاده کند و جذب نیرو و پشتیبانیِ این شبکه بی‌ثبات کننده موجود در منطقه را از میان بردارد.»

این مقام امریکایی در روزی که واشنگتن و ریاض یک قرارداد تسلیحاتی هنگفت به امضا رساندند، به برنامه‌های دفاعی ایران اشاره کرد و افزود: «در عین حال امیدواریم که او به آزمایش‌ موشک‌های بالستیک پایان دهد.»

ایران همواره اعلام کرده برنامه موشکی آن تهدیدی علیه هیچ کشوری محسوب نمی‌شود و اینکه هدف از این آزمایش‌ها، افزایش توان دفاعی، ارتقاء سطح امنیت ملی و ترویج صلح و ثبات در منطقه است.

تیلرسون در حالی این اظهارات را مطرح کرد که امریکا و متحدان آن به ویژه عربستان سعودی برای پشتیبانی و حمایت مالی از گروه‌های تروریستی – که عملیات تروریستی متعددی را در خاورمیانه، اروپا و دیگر نقاط جهان انجام داده‌اند – با انتقادهای شدیدی مواجه شده‌اند.

عربستان سعودی و امریکا قراردادهایی نظامی به ارزش 110 میلیارد امضا کرده‌اند. (30 اردیبهشت 96، عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان سعودی از سال 2011 تاکنون گروه‌های تکفیری فعال در سوریه را که با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور، می‌جنگند، حمایت می‌کند.

در عین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، روز جمعه وارد عربستان سعودی شد و با این کشور قرارداد تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری امضا کرد.

این بسته نظامی شامل مونتاژ 150 بالگرد بلک‌هاوک در عربستان سعودی به ارزش شش میلیارد دلار، سامانه‌های موشکی تاد به ارزش یک میلیارد دلار و چهار ناو جنگی به ارزش 11/5 میلیارد دلار است.

قرارداد فروش تجهیزات نظامی به ریاض در حالی امضا شد که عربستان سعودی از ششم فروردین 1394 در حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و همچنین در تلاش به‌منظور تضعیف جنبش مردمی انصارالله، این کشور عربی فقیر را هدف حملات هوایی قرار داده است.

این تجاوز نظامی تاکنون بیش از 12 هزار کشته و بالغ بر 40 هزار مجروح برجای گذاشته و به آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku