News   /   سرخط   /   آمريکا

ترامپ اعزام نیرو به افغانستان را بررسی می‌کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا (تصویر آرشیوی)

در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درخصوص وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان ادامه دارد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، مسئله اعزام نظامیان بیشتر را به این کشور جنگ‌زده مورد بررسی قرار می‌دهد.

بنا بر گزارش‌ها، مشاوران رئیس‌جمهور امریکا از وی خواسته‌اند با اعزام سه هزار تا پنج هزار نیرو به افغانستان موافقت کند. احتمال می‌رود ترامپ تصمیم خود را درباره اعزام سربازان بیشتر در اواخر ماه جاری در اجلاس ناتو در بروکسل اعلام کند.

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا، نیز اعلام کرده پیشنهاد خود را در این خصوص در مدت زمان کوتاهی ارائه خواهد کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ طرح اعزام نیرو به افغانستان را که بعد از بررسی‌های گسترده وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، نهادهای اطلاعاتی و دیگر دستگاه‌های امریکایی پیشنهاد شده است، به احتمال زیاد امضا می‌کند.

اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا، گفت: «آنچه در پایان چند هفته آتی حاصل می‌شود، فرصتی برای ایجاد راهبردی موثرتر برای معضل موجود در افغانستان، پاکستان و منطقه است.»

نظامیان امریکایی حاضر در افغانستان (تصویر آرشیوی)

مقام‌های امریکایی بر حضور گسترده‌تر نیروهای نظامی خود در افغانستان با هدف بازگرداندن طالبان به پای میز مذاکره تأکید دارند. آنها همچنین خواهان مجوز برای انجام حملات هوایی علیه سران طالبان شده‌اند.

ارتشبد وینسنت استووارد، رئیس یگان اطلاعات ارتش امریکا، اظهار داشت: «اگر ما چیزی را تغییر ندهیم... این وضعیت وخیم‌تر خواهد شد و تمامی دستاوردهایی را که ظرف چند سال اخیر کسب کرده‌ایم، از دست خواهیم داد.»

دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی امریکا، نیز تصریح کرد: «ارزیابی ما نشان می‌دهد طالبان احتمالاً در مناطق روستایی به پیشروی ادامه دهد.»

عملیات جنگی نیروهای خارجی در افغانستان به طور رسمی در انتهای سال 2014 میلادی پایان یافت و مأموریت کنونی نظامیان خارجی مستقر در این کشور «آموزش، مشاوره و کمک» به نیروهای افغان است.

امریکا و متحدانش در سال 2001 و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند. این تجاوز به سرنگونی طالبان منجر شد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku