News   /   سرخط   /   آسيا

ناتو در پی اعزام هزاران نظامی دیگر به افغانستان

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دبیرکل ناتو می‌گوید سران این ائتلاف نظامی خواهان اعزام چندین هزار نیروی بیشتر به افغانستان برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی شده‌اند.

ینس استولتنبرگ روز جمعه بعد از دیدار با ترزا می در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در لندن اعلام کرد اعزام این سربازان برای آموزش نیروهای محلی لازم است.

استولتنبرگ افزود: «مقام‌های نظامی ما درخواست داده‌اند که حضور نظامی خود را در افغانستان با چند هزار سرباز دیگر افزایش دهیم.»

وی خاطر نشان کرد: «ما هم اینک در حال بررسی این تقاضا هستیم. ما ظرف هفته‌های جاری درباره تعداد و توانایی (این نیروها) تصمیم‌گیری می‌کنیم. ولی این معنای بازگشت به عملیات جنگی در افغانستان نیست.»

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ادامه داد: «این عملیات در قالب آموزش، کمک‌رسانی و مشاوره انجام می‌شود زیاد من قویاً معتقدم که بهترین پاسخ و بهترین سلاحی که علیه تروریسم در اختیار داریم، آموزش نیروهای محلی علیه تروریسم و دفع کردن داعش است.»

نظامیان ناتو در افغانستان (تصویر آرشیوی)

این اظهارات در حالی مطرح شد که حدود 13 هزار نیرو ناتو هم اینک در افغانستان حضور دارند.

گفته می‌شود موضوع اعزام نیروهای جدید به افغانستان یکی از محورهای اصلی نشست چهارم خرداد ناتو در بروکسل، مقر این ائتلاف نظامی، است.

استولتنبرگ تصریح کرد: «ما در نشست سران به موضوع حضور خود در افغانستان و اقداماتی که ناتو برای تقویت تلاش‌های خود در مبارزه با تروریسم می‌تواند انجام دهد... خواهیم پرداخت.»

وی تأکید کرد بهترین روش برای مبارزه با تروریسم این است که با آموزش دادن نیروهای محلی، «آنها را قادر سازیم که ثبات را در کشورشان برقرار کرده و خودشان با تروریسم مبارزه کنند.»

مأموریت جنگی ناتو در افغانستان به طور رسمی در سال 2014 پایان یافت اما نیروهای این ائتلاف غربی همچنان در خاک افغانستان حضور دارند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku