News   /   سرخط   /   آسيا

شروع انتخابات ریاست‌جمهوری در کرۀ جنوبی

انتخابات ریاست‌جمهوری در کرۀ جنوبی آغاز شده است. (19 اردیبهشت 1396 - عکس از رویترز)

انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری در کرۀ جنوبی آغاز شده و مردم برای انتخاب جانشین پارک گئون های، رئیس‌جمهور پیشین این کشور که در ماه مارس (اسفند) به دلیل فساد برکنار شد، پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

بیش از 139 هزار شعبۀ اخذ رأی در سراسر این کشور از ساعت 6 صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کرده‌اند. قرار است انتخابات رأس ساعت 8 شب به وقت محلی (11 ظهر به وقت اروپای مرکزی) به پایان برسد.

انتظار می‌رود مشارکت در این انتخابات بسیار بالا و نتیجۀ آن دور از انتظار باشد. چراکه وجود فساد مالی در دولت پیشین، رشد بسیار پایین اقتصادی و نرخ بالای بیکاری خشم بسیاری از مردم کرۀ جنوبی را برانگیخته است.

این رأی‌گیری به یک ماه خلأ قدرت در این کشور پایان می‌دهد. رئیس‌جمهور 65 سالۀ کره جنوبی در ارتباط با پروندۀ رسمی فساد مالی چوی سون-سیل، دوست دیرینۀ خود، به سوء‌استفاده از قدرت و تبانی متهم شد و با چند بار عذرخواهی، برای مدتی، در برابر اعتراضات و درخواست افکار عمومی برای استعفا مقاومت کرد. اما در نهایت در تاریخ 20 اسفند 95 با حکم دادگاه قانون اساسی برکنار شد.

پس از آن پارک بازداشت شد و در ماه آوریل رسماً متهم شناخته شد. وی به دلیل اعتماد به دوست خود از مردم عذرخواهی کرد اما این ادعا را که قانون را زیر پاگذاشته، رد کرد.

در حال حاضر 13 نامزد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری کرۀ جنوبی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مون جا این، نامزد حزب لیبرال دموکرات کرۀ جنوبی، برندۀ انتخابات خواهد بود.

طبق آخرین نظرسنجی مؤسسۀ گالوپ در کرۀ جنوبی که یک هفته پیش از انتخابات انجام شد، مون با 38 درصد آراء پیشتاز است و پس از وی، آن چئول سو که نامزدی میانه‌رو است، با 20 درصد قرار دارد.

مون جا این، نامزد حزب لیبرال دموکرات کرۀ جنوبی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مون پس از شرکت در انتخابات در یکی از شعب اخذ آراء در غرب سئول گفت: «من عزم راسخ مردم را برای تغییر دولت حس می‌کنم...تنها با رأی دادن و شرکت در انتخابات است که می‌توانیم این مسئله را به واقعیت تبدیل کنیم.»

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که روابط کرۀ جنوبی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کرۀ شمالی با این کشور به شدت پرتنش است.

هانگ جون پیو، از نامزدهای طرفدار پارک و عضو حزب آزادی کرۀ جنوبی، که در نظرسنجی اخیر با 16 درصد در مقام سوم قرار گرفته، از مردم خواست تا از او حمایت کنند و مون را یک «چپ‌گرای طرفدار پیونگ‌یانگ» خواند.

گفته می‌شود مونِ 64 ساله که خواستار انجام مذاکرات برای کاهش تنش‌ها با کرۀ شمالی شده، مایل است کشورش در رابطه با واشنگتن از خود استقلال بیشتری نشان دهد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku