News   /   سرخط   /   اروپا   /   تلگرام

ماکرون: از فرانسه در برابر تهدیدها حفاظت می‌کنم

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور منتخب فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور منتخب فرانسه، وعده داد ضمن حفاظت از این کشور در برابر تهدیدات، آن را متحد سازد.

وزارت کشور فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد ماکرون بعد از کسب 66/1 درصد آرای معتبر در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، به طور رسمی پیروز این رقابت شده است.

مارین لو پن، رقیب ماکرون در این دور از انتخابات، 33/9 درصد از آرا را به خود اختصاص داد.

بنا بر اعلام وزارت کشور فرانسه، حدود 11/5 درصد از آرا سفید یا مخدوش بودند و بیش از 25 درصد از واجدین رأی نیز در انتخابات شرکت نکردند.

ماکرون 39‌ساله شامگاه یکشنبه بعد از انتشار نتایج آرا که حاکی از پیروزی بزرگ وی بود، در سخنانی اعلام کرد: «ما تسلیم ترس و اختلاف‌ها نخواهیم شد.»

وی که شش هفتۀ دیگر جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه خواهد شد، افزود: «من با فروتنی و قدرت به شما خدمت خواهم کرد. با پایبند بودن به اصول جمهوری که همان آزادی، برابری و برادری است به شما خدمت می‌کنم... زنده باد جمهوری! زنده باد فرانسه!.»

ماکرون خاطر نشان کرد: «وظیفۀ بزرگی بر دوش ماست. لازم است که ما از فردا به بعد [ملتی] واقعی و قوی بسازیم (تا) این [ملت] تغییراتی را که کشور به تحققش امیدوار است و شایستگی آن را دارد، انجام دهد.»

لو پن نیز بعد از شکست خود در جمع هوادارنش برای ماکرون در رسیدگی به «چالش‌های بزرگ» پیش رو آرزوی موفقیت کرد.

واکنش‌ها به موفقیت ماکرون در انتخابات

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، با تبریک این موفقیت ابراز امیدواری کرد روابط تهران و پاریس در دوران ریاست‌جمهوری ماکرون گسترش یابد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در صفحۀ توییتر خود نوشت: «پیروزی بزرگ امروز امانوئل ماکرون را به وی به عنوان رئیس‌جمهور بعدی فرانسه تبریک می‌گویم. بسیار مشتاق به همکاری با وی هستم.»

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت مرکل از انتخاب ماکرون استقبال کرده و این رویداد را یک پیروزی برای اروپایی متحدتر و روابطی بهتر میان پاریس و برلین دانسته است.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا تصریح کرد ترزا می پیروزی امانوئل ماکرون را در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به وی تبریک می‌گوید.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتر نوشت: «آمادۀ برای کار با ماکرون و احیای اتحادیۀ هستیم. زنده باد فرانسه، زنده باد اروپا!»

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، نیز خاطرنشان کرد: «به مردم فرانسه به خاطر انتخاب مسیر آزادی،‌ برابری و برادری در مقابل سلطۀ اخبار جعلی تبریک می‌گویم.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku