News   /   اروپا

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور جدید فرانسه شد

امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شد. 17 اردیبهشت 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

امانوئل مکرون پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، وعده داد که این کشور را در برابر تهدیدها محافظت و مردم کشور را متحد کند.

وزارت کشور فرانسه بامداد دوشنبه اعلام کرد مکرون با کسب 66.06 درصد آراء صحیح مأخوذه، رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب شده است.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد 11.5 درصد آراء سفید یا مخدوش بودند.

مکرون یکشنبه‌شب پس از نهایی شدن پیروزی‌اش مقابل مارین لوپن، رقیب افراطی‌اش، در جمع هواداران گفت: «ما در برابر ترس تسلیم نمی‌شویم، ما در برابر تفرقه تسلیم نمی‌شویم.»

مکرون 39 ساله که جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه به شمار می‌آید، گفت: «من با تواضع و قدرت به شما خدمت خواهم کرد.  من با پایبندی به اصول جمهوری (فرانسه، شامل) آزادی، برابری و برادری به شما خدمت خواهم کرد. من به اعتمادی که به من کردید، وفادار می‌مانم.»

وی خاطرنشان کرد: «وظیفه ما گسترده است. نیاز است از فردا یک اکثریت واقعی و قدرتمند ایجاد کنیم. این اکثریت می‌تواند تغییر را حاصل کند، تغییراتی که کشور به آن امید دارد و کشور شایسته آن است.»

لوپن پس از شکست در انتخابات فرانسه، در جمع هوادارانش گفت امیدوار است که مکرون در برابر «چالش‌های عظیم» پیش روی موفق باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد حزب جبهۀ ملی باید خود را بازسازی کند و وعده داد وی «تغییر و تحول عمیق این جنبش» را آغاز خواهد کرد.

خوشحالی طرفداران امانوئل مکرون، از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارسال پیام‌های تبریک به مکرون

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در پیامی توییتری به مکرون تبریک گفت.

وی گفت: «تبریک به امانوئل مکرون به خاطر پیروزی بزرگ امروزش به‌عنوان رئیس‌جمهور آتی فرانسه. من به‌شدت به دنبال همکاری با وی هستم.»

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای جداگانه، پیروزی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به وی و مردم این کشور تبریک گفت.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پیروزی مکرون را تبریک گفت و تصریح کرد: «کانادا و فرانسه روابطی گرم و تاریخی دارند، روابطی که در تاریخ مشترک، روابط فرهنگی عمیق، ارتباطات مردمی و همکاری اقتصادی قدرتمند ریشه دارد.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بامداد دوشنبه در تماسی تلفنی با مکرون، این پیروزی را به وی تبریک گفت و از حمایت وی از «اتحادیۀ اروپای باز و متحد» تقدیر کرد.

سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت: «(خانم) نخست‌وزیر به گرمی به مکرون به خاطر پیروزی‌اش تبریک گفت. فرانسه یکی از نزدیک‌ترین متحدان ماست.»

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku