News   /   آفريقا

آزادی ده‌ها دختر نیجریه‌ای ربوده‌شده از سوی بوکوحرام

تصویری آرشیوی از 21 تن از دختران منطقۀ چیبوک که پس از آزادی از دست تروریست‌های بوکوحرام در نشستی با حضور رئیس‌جمهور نیجریه در ابوجا شرکت کرده‌اند.(28 مهر 95، عکس از خبرگزاری فرانسه)

گروه تروریستیِ بوکوحرام ده‌ها تن از دانش آموزان دختری را که در سال 2014 از منطقۀ چیبوک در شمال شرق این کشور ربوده بود، آزادکرده است.

یکی از وزیران دولت نیجریه که خواست نامش فاش نشود، شنبه (16 اردیبهشت 96) با تائید خبر آزادی این دختران  درعین‌حال افزود به‌زودی بیانیه‌ای رسمی دراین‌باره منتشر خواهد شد.

یک مقام رسمی دیگر نیجریه نیز گفت: «این دختران درپی مذاکرات با دولت آزاد شدند.»

برخی منابع شمار این دختران را حدود 80 تن و برخی می‌گویند تروریست‌های بوکوحرام حدود 60 نفر را آزادکرده‌اند.

یک منبع نظامی گفت: این دختران در حال حاضر در پایگاه‌های نظامی هستند و تا عصر یکشنبه با پروازی به مایدگوری (پایتخت ایالت بورونو) منتقل خواهند شد.

تصویری از فعالان کمپین «دختران ما را بازگردانید» که به مناسبت یک هزارمین روز ربوده شدن دختران منطقۀ چیبوک تظاهرات کرده‌اند.(18 دی 94)

بیش از 20 دختر ربوده‌شده در اکتبر گذشته در پی توافقی با رایزنی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ آزاد شدند. شماری از این دختران نیز موفق به فرار شده و یا نجات یافتند اما  گمان می‌رود  195 دختر همچنان  در اسارت تروریست‌های بوکوحرام باشند.

تروریست‌های بوکوحرام در 19 فروردین 93 ، 276 تن از دختران دانش‌آموز را از مدرسه‌ای در منطقۀ چیبوک ربودند . 57 تن از این دختران موفق به فرار شدند اما حدود 220 تن از آن‌ها هنوز مفقود هستند و تلاش‌های بین‌المللی برای ردیابی و نجات آن‌ها تاکنون بی‌فایده بوده است.

این گروه تروریستی در ماه اگوست با انتشار ویدئویی که در آن برخی از دختران ربوده‌شده را نشان می‌داد، خواهان آزادی برخی از هم‌قطاران تروریست خود درازای آزادی این دختران شد . یکی از اعضای این گروه تروریستی که در این ویدئو صورت خود را پوشانده بود، مدعی شد برخی از این دختران زنده هستند و سایر دختران در حملات هوایی ارتش نیجریه به مخفیگاه‌های بوکوحرام کشته‌شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku