News   /   آمريکا

خط و نشان امریکا برای کره شمالی با پرتاب موشک قاره‌پیما

نمایی از مسیر حرکت موشک قاره‌پیمای مینتمن 3 (عکس از ارتش امریکا)

در بحبوحه تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، ارتش امریکا دومین آزمایش موشکی خود را ظرف هفت روز گذشته انجام داده است.

بنا بر اعلام ستاد فرماندهی نیروی هوایی امریکا،‌ موشک بالستیک مدل «مینتمن ۳» بدون مهمات از پایگاه نیروی هوایی «وندنبرگ» در ایالت کالیفرنیا شلیک شد . پس از پیمودن مسافت چهار هزار و 200 مایل (حدود شش هزار و 760 کیلومتر) به هدفی که در اقیانوس آرام قرار داشت، اصابت کرد.

ارتش امریکا هفته گذشته نیز آزمایش موشکی مشابهی را در تاریخ ششم اردیبهشت (26 آوریل) انجام داده بود. در این آزمایش یک موشک مینتمن دیگر به هدف مورد نظر در اقیانوس آرام برخورد کرد.

ستاد فرماندهی نیروی هوایی امریکادر بیانیه‌ای تصریح کرد هدف از پرتاب آزمایشی موشک‌های مینتمن 3 «تأیید و بررسی کارایی، آمادگی و دقت این سامانه تسلیحاتی» بوده است.

برنامه‌ریزی این پرتاب‌های آزمایشی که تازه‌ترین اقدام برای سنجش میزان آمادگی و دقت بخشی از نیروی هسته‌ای امریکاست، ۱۰ ماه به طول انجامید. امریکا حدود ۴۵۰ موشک مینتمن دارد.

نیروی هوایی ارتش امریکا اواسط آوریل آزمایش دیگری را در نوادا انجام داده و مدعی شده بود هدف از انجام آن بررسی توانایی جت‌های اف-16 برای حمل نمونه پیشرفته بمب‌های بی61 است.

در عین حال، بمب‌افکن‌های لانسر امریکا نیز روز سه‌شنبه برای انجام رزمایش با نیروی هوایی کرۀ جنوبی و ژاپن از گوام به پرواز درآمدند.

خبرگزاری رسمی کرۀ شمالی سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد امریکا در جریان رزمایش مشترک با نیروی هوایی کرۀ شمالی، برای تمرین حمله به مواضعی در کرۀ شمالی، دو فروند بمب‌افکن لانسر در آسمان کرۀ جنوبی به پرواز درآورده است.

در این گزارش آمده است: «بمب‌افکن‌های امریکایی با انجام تمرین هوایی پرتاب بمب اتمی بر اهدافی در جمهوری دموکراتیک خلق کره، به اقدام تحریک‌آمیزی در آسمان کره جنوبی دست زدند.»

کرۀ شمالی گفت اقدامات نظامی نسنجیده، اوضاع را در شبه‌جزیرۀ کره به سوی یک جنگ هسته‌ای سوق می‌دهد.

آزمایش‌های موشکی اخیر امریکا هر دو در زمانی انجام شده که دولت واشنگتن به شدت از فعالیت‌ها و قابلیت‌های هسته‌ای کره شمالی نگران است. دولت پیونگ‌یانگ آزمایش‌های خود را عاملی بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی امریکا و کره جنوبی به این کشور می‌داند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku