News   /   ايران   /   تلگرام

«دستورالعملی برای مذاکره با امریکا خارج از برجام نداریم»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران با تکذیب اخبار مربوط به مذاکرات تهران و واشنگتن گفت ایران دستورالعملی برای مذاکره با امریکا خارج از موضوع برجام ندارد.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی دوشنبه (11 اردیبهشت) در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که در حاشیه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد، با هیئت امریکایی مذاکره شده است یا خیر، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: «درباره روابط ایران و آمریکا یا نشست ایران و امریکا چنین خبری را ندارم؛ آنچه وجود داشته، در گذشته بوده و هنوز هم می‌تواند ادامه داشته باشد؛ رایزنی‌های هیئت ایرانی با هیئت‌های سایر کشورها در حاشیه اجلاس است که با تک‌تک کشورها انجام می‌شود و بیشتر آن مربوط به برجام است.»

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «از گذشته تاکنون عدم مذاکره با امریکا در حوزه‌های خارج از برجام را داشته‌ایم و ادامه می‌دهیم . البته در دولت قبلی امریکا به دلایل انسانی، گفت‌وگوهایی از طرف امریکا درباره برخی زندانیان ایرانی در امریکا شد و نتایج مثبتی هم داشتیم.»

قاسمی اضافه کرد: «در این دوره هم ظاهراً طرف‌های امریکایی صحبت‌هایی را درباره یکی دو نفر از آن‌هایی که در زندان‌های ایران هستند، مطرح کرده‌اند. به‌طورکلی هیچ مذاکره دیگری با امریکا نداریم و موضوعات درباره برجام است.»

تأکید کمیسیون مشترک برجام بر ادامۀ توافق هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام که در وین برگزار شد، اظهار کرد: «ایران درباره بدعهدی‌ها به‌خصوص از جانب امریکا و برخی سخنان رئیس‌جمهور جدید آن کشور که مخل آن سازوکارهای ضد تحریمی در حوزه مالی و بانکی است، گلایه کرد و درباره مواضع وی که توانسته است تا حدی بر بخش‌های مالی، پولی و اقتصادی اثرگذار باشد، گلایه‌ها مطرح شد.»

قاسمی افزود: «از سوی کمیسیون مشترک هم به‌اتفاق از ایران به خاطر انجام تعهداتی که نسبت به آژانس و برجام داشته قدردانی شد و بر آن صحه گذاشتند که ایران به این تعهدات پای بند بوده است.»

وی دربارۀ بیانیه پایانی این نشست گفت: «این بیانیه بحث جدی و اساسی است که باید به آن توجه کرد؛ این بیانیه شامل حال خود امریکا هم هست و باید تعهداتشان را رعایت کنند.»

قاسمی گفت: «همه با یک‌صدا و یک‌زبان تأکید کردند که برجام باید ادامه یابد و به‌پیش رود. برخی مسائل دیگر همچون کار مشترک با چین در نیروگاه اراک هم موردحمایت 5+1 قرار گرفت.»


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku