کرملین: حمایت روسیه از سوریه در مبارزه علیه تروریسم

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

روسیه با تأکید بر پشتیبانی از ارتش سوریه در مبارزه علیه تروریسم، خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی گزارش حملۀ شیمیایی در استان ادلب در شمال غرب سوریه شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز چهارشنبه گفت: «فدراسیون روسیه و ارتش این کشور به حمایت از عملیات ضد تروریستی و آزادسازی سوریه که توسط نیروهای مسلح این کشور عربی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد.»

پسکوف این اظهارات را در پاسخ به سؤالی دربارۀ احتمال تغییر سیاست روسیه در قبال سوریه در پی اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی مطرح کرد؛ در حملۀ شیمیایی صبح سه‌شنبه به شهر خان شیخون در استان ادلب بیش از 70 نفر کشته شدند.

معارضان سوری بلافاصله پس از این حمله، نیروهای دولتی سوریه را به حملۀ شیمیایی در این منطقه متهم کردند.

چند کشور غربی نیز به طرفداری از معارضان پرداختند و بدون ارائۀ مدرکی، این ادعاها را تکرار کردند.

این در حالی است که دمشق هر گونه استفاده از «مواد شیمیایی یا سمی» در خان شیخون را رد کرد و گفت ارتش سوریه «استفاده از هرگونه مواد شیمایی در شهرک خان شیخون در حومۀ ادلب را کاملاً رد کرده و تأکید کرده ارتش از گذشته تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.»

در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد نیروی هوایی سوریه اخیراً یک انبار تسلیحاتی تروریست‌ها را هدف قرار داده است که در این انبار انواع تسلیحات از جمله سلاح‌های شیمیایی انبار شده بود.

دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

اظهارات پسکوف در حالی مطرح شده است که رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، گفت زمان آن فرا رسیده تا روسیه دربارۀ حمایت از دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به‌دقت فکر کند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حملۀ شیمیایی در استان ادلب سوریه؛ 16 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جلسۀ شورای امنیت دربارۀ حملۀ شیمیایی ادلب

در همین حال جلسۀ شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به حملۀ شیمیایی خان شیخون در ادلبِ سوریه به نتیجه نرسید.

اعضای شورای امنیت عصر چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بررسی کردند که باهدف محکومیت حمله با عوامل شیمیایی در ادلب تهیه شده بود. انگلیس، امریکا و فرانسه، دولت سوریه را به حمله شیمیایی به ادلب متهم و پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای امنیت ارائه دادند. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود حادثۀ ادلب، ناشی از انفجار کارخانه و انبار مهمات شیمیایی تروریست‌ها در ادلب بوده است .

روسیه این قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی را «غیرقابل قبول» خواند.

پیش‌نویس این قطعنامه از سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی خواست تا فوراً گزارشی ارائه کند که در آن به نتایجی دربارۀ این حمله دست یابد.

در این نشست نمایندۀ سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که این سازمان آماده است هیئتی را به خان شیخون برای بررسی این حملۀ شیمیایی و شناسایی عاملان آن اعزام کند.

اسد از این حمله نفع نمی‌برد

در همین حال کارشناسان سیاسی منطق پشت اتهامات غرب و معارضان علیه دولت سوریه برای حملۀ شیمیایی را زیر سؤال بردند و گفتند ارتش سوریه هم‌اکنون دست بالا را در مبارزه علیه تروریسم دارد.

مروان عثمان، روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی، روز چهارشنبه در گفتگو با پرس تی وی گفت: «ارتش روسیه گفت آن‌ها مدارکی دارند که در ادلب از گاز سارینی که از عراق وارد شده، علیه غیرنظامیان استفاده شده است. بنابراین داعش در این حمله دست دارد زیرا داعش از سال 2012 تاکنون به چندین منطقۀ غیرنظامی با گاز سارین حمله کرده و هرگز سازمان ملل خواستار نشست فوری دربارۀ آن نشده است.»

وی در ادامه پرسید: «ادلب برای مذاکرات صلح برای حل‌وفصل مناقشه در سوریه چه مزیت ژئوپولتیکی دارد؟ ادلب چه اهمیتی دارد؟ ادلب در مقایسه با حلب یا برای مثال رقه هیچ اهمیتی ندارد.»

مایکل لین، بنیان‌گذار موسسۀ امریکایی سیاست خارجی، نیز به پرس تی وی گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم دقیقاً چه اتقافی روی داده است. باید تحقیقاتی در آنجا صورت گیرد.»

سوریه و روسیه می‌گویند معارضانی که در پی سرنگونی دولت دمشق هستند، تاکنون چندین بار حملاتی شیمیایی علیه غیرنظامیان انجام داده‌اند؛ معارضان در غوطه و حلب از تسلیحات شیمیایی استفاده کردند که یافته‌های ارتش روسیه در سال 2016 این موضوع را تأیید می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku