جلسۀ اضطراری شورای امنیت برای بررسی حملۀ شیمیایی در سوریه

تصویری از جلسۀ اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حملۀ شیمیایی در سوریه (16 فروردین 1395 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به حملۀ شیمیایی خان شیخون در ادلبِ سوریه برگزار شد.

اعضای شورای امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را بررسی کردند که با هدف محکومیت حمله با عوامل شیمیایی در ادلب تهیه شده بود. انگلیس، امریکا و فرانسه، دولت سوریه را به حمله شیمیایی به ادلب متهم و پیش‌نویس این قطعنامه را به شورای امنیت ارائه دادند. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود حادثۀ ادلب، ناشی از انفجار کارخانه و انبار مهمات شیمیایی تروریست‌ها در ادلب بوده است .

پیش‌نویس این قطعنامه از سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی خواست تا فوراً گزارشی ارائه کند که در آن به نتایجی دربارۀ این حمله دست یابد.

در این نشست نمایندۀ سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که این سازمان آماده است هیئتی را به خان شیخون برای بررسی این حملۀ شیمیایی و شناسایی عاملان آن اعزام کند.

بیشتر بخوانید:

متیو رایکرافت، نمايندۀ انگليس در سازمان ملل، در این نشست گفت: «استفاده روسيه و چين از حق وتو به نفع بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه)، او را به ادامۀ تجاوزاتش تشويق كرده است.»

وي افزود: «هيچ نشانه‌ای وجود ندارد كه آن‌طور كه روسيه می‌گوید مخالفان سوري مسئول حمله شيميايي باشند. حمله خان شيخون، جنايت تروريستي نيست و مخالفان عامل آن نيستند، بلكه رد پاي بشار اسد در آن ديده می‌شود و جنايت جنگي است... بشار اسد كه از حمايت روسيه برخوردار است، عامل كارشكني در مذاكرات آستانه است.»

رایکرافت گفت: «اینکه روسیه از نظام بشار اسد دفاع می‌کند، مانع از ایفای نقش توسط ما نمی‌شود.»

در همین حال، نمایندۀ فرانسه در نشست امروز اظهارات روسیه را مبنی بر اینکه نیروی هوایی سوریه انبار تسلیحات شیمیایی مخالفان را بمباران کرده است، رد کرد.

وی افزود: «اين حمله ناشی از انفجار انبار سلاح نبوده است. اگر انفجار مخزن مهمات رخ داده بود، بايد آتش‌سوزی ايجاد می‌شد. حاميان بشار اسد نمی‌توانند مانع از ادامه اقدامات وحشيانه او شوند.»

وی گفت: «هیچ توجیهی برای چشم‌پوشی از اقدامات هولناک صورت گرفته در سوریه وجود ندارد.»

نمايندۀ فرانسه افزود: «از تشكيل كميتۀ حقیقت‌یاب درباره كشتار خان شيخون حمايت می‌کنیم. سلاح شيميايی سلاح کشتارجمعی است و نبايد در برابر استفاده از آن سكوت كنيم.»  

دست کم 72 تن در اثر حملات شیمیایی در استان ادلب در شمال غرب سوریه جان باخته‌اند. 15 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه در واکنش به پیش‌نویس قطعنامه علیه دمشق که از سوی امریکا، انگلیس و فرانسه تهیه شده گفت امریکا و برخی دیگر از کشورها بر اساس «اخبار جعلی»، پیش‌نویس این قطعنامه را ارائه داده‌اند.

ماریا زاخارووا گفت: «دیده‌بان حقوق بشر سوریه نمی‌تواند منبع قابل اعتمادی برای گزارش‌ها و اخبار باشد چراکه پیش از این نیز بارها گزارش‌های نادرستی دربارۀ اوضاع داخلی سوریه ارائه داده است.»

حملات با عوامل شیمیایی در روز سه‌شنبه به استان ادلب در شمال غرب سوریه جان دست‌کم 72 تن را گرفت و ده‌ها تن را روانه مراکز درمانی کرد.

ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح سوریه استفاده از هرگونه مواد شیمایی در شهرک خان شیخون در حومۀ ادلب را کاملاً رد و تأکید کرده ارتش از گذشته تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمایی استفاده نکرده است.»

در این بیانیه آمده است: «مسئولیت استفاده از سلاح‌های شیمایی بر عهده تروریست‌ها و حامیان آن‌هاست که برای دستیابی به اهداف پلید خود جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.»

دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

دمشق همچنین بارها دربارۀ در اختیار داشتن تسلیحات شیمیایی از سوی گروه تکفیری داعش و امکان استفاده از این تسلیحات علیه مناطق غیرنظامی هشدار داده است.

در همین حال، روسیه اعلام کرد نیروی هوایی سوریه یک انبار سلاح‌های شیمیایی معارضان در ادلب را منهدم کرده است.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، معارضان قصد داشتند این تسلیحات شیمیایی را به عراق ارسال کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku