سوریه: تروریست‌ها مسئول حملات شیمیایی به ادلب

دست کم 60 تن در اثر حملات شیمیایی در استان ادلب در شمال غرب سوریه جان باخته‌اند. 15 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ارتش و وزارت امور خارجۀ سوریه با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه گروه‌های تروریستی و حامیان‌شان را مسئول حملات شیمیایی در ادلب عنوان کرده‌اند.

به گزارش سانا، ارتش سوریه روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح سوریه استفاده از هرگونه مواد شیمایی در شهرک خان شیخون در حومۀ ادلب را کاملاً رد و تأکید کرده ارتش از گذشته تاکنون در هیچ جایی از سلاح شیمایی استفاده نکرده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «مسئولیت استفاده از سلاح‌های شیمایی بر عهده تروریست‌ها و حامیان آن‌هاست که برای دستیابی به اهداف پلید خود جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.»

این بیانیه می‌افزاید این حملات شیمیایی زمانی صورت گرفته است که تروریست‌ها در تحقق اهداف حامیان خود ناکام مانده‌اند و بدین ترتیب تلاش می‌کنند تا ناکامی خود را در میدان‌های نبرد توجیه کنند و حمایت حامیان خود را جلب نمایند.

وزارت امور خارجۀ سوریه نیز روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش سوریه هیچ‌گونه سلاح شیمایی در اختیار ندارد و تلاشی برای به دست آوردن این سلاح‌ها ندارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «سوریه از زمان پیوستن به معاهدۀ منع استفاده از سلاح‌هایی شیمایی به تمامی تعهدات خود در خصوص منع تولید و استفاده از سلاح‌های شیمایی پایبند بوده است.»

وزارت امور خارجۀ سوریه با تأکید بر اینکه «این اقدامات باهدف سوءاستفاده سیاسی و کشتار زنان و کودکان صورت می‌گیرد»، افزود: «تروریست‌ها و حامیان آن‌ها با انجام چنین اقداماتی سعی دارند دولت را متهم سازند.»

دست کم 60 تن در اثر حملات شیمیایی در استان ادلب در شمال غرب سوریه جان باخته‌اند. 15 فروردین 1396 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این دو بیانیه در حالی منتشر شده است که ظهر سه‌شنبه حملات با عوامل شیمیایی به استان ادلب در شمال غرب سوریه جان بیش از 60 تن را گرفت و ده‌ها تن را روانه مراکز درمانی کرد.

دولت سوریه در سال 2014 زرادخانۀ تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحویل داد.

دمشق همچنین بارها دربارۀ در اختیار داشتن تسلیحات شیمیایی از سوی گروه تکفیری داعش و امکان استفاده از این تسلیحات علیه مناطق غیرنظامی هشدار داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku