تایید اقدام آلمان دربارۀ دانشجوی ایرانی توسط دیوان دادگستری اروپا

دیوان دادگستری اروپا در لوکزامبورگ

دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی تصمیم دولت آلمان را در خودداری از صدور روادید برای یک دانشجوی ایرانی «به دلایل امنیتی» تأیید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، در پی نگرانی آلمان از تحصیل یکی از دختران دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در مقطع دکتری در این کشور، دیوان دادگستری اروپا به این کشور را مستحق آن دانست که به این دانشجوی ایرانی روادید ندهد.

طبق حکم این نهاد، دولت‌های عضو اتحادیۀ اروپا حق دارند به دلیل «نگرانی‌های امنیتی» از صدور روادید برای دانشجویان خارجی خودداری کنند. بنا بر این حکم، این اقدام ناقض قوانین اروپایی یا معیارهای حقوق بشری نیست.

سحر فهیمیان، دانشجوی نخبۀ ایرانی، در سال 2012  از دانشگاه فنی دارمشتات در رشتۀ امنیت سیستم‌های تلفن همراه بورس تحصیل در مقطع دکتری دریافت کرد.

وی که در زمینۀ آی‌تی تحصیل کرده است، برای گرفتن روادید دانشجویی به سفارت آلمان در تهران مراجعه کرده بود ولی به دلیل نگرانی‌های امنیتی، این سفارتخانه از اعطای روادید به وی خودداری کرد.

این دانشجوی ایرانی سپس در دادگاه برلین شکایتی مطرح کرد و خواستار تغییر در تصمیم سفارت آن کشور در تهران شد اما دادگاه این تصمیم را موجه دانست. پس از صدور حکم دادگاه آلمانی، شاکی با مراجعه به دیوان دادگستری اروپا در لوکزامبورگ خواستار تجدیدنظر در این حکم شد که مورد قبول قرار نگرفت.

در حالی که تعداد دانشجویان ایرانی در آلمان بیش از 3 هزار و 500 نفر است، این اقدام سفارت آلمان مبنی بر عدم صدور ویزا برای یک دانشجوی نخبۀ ایرانی، تعجب و خشم بسیاری از افراد را برانگیخته است.

این تعداد همواره رو به افزایش است. به گزارش مؤسسه مبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در فاصلۀ سال‌های 2015 تا 2016 تعداد دانشجویان تازه‌ وارد ایرانی دانشگاه‌های آلمان ۳۰ در صد افزایش یافته است. این مؤسسه اخیراً اعلام کرد در سال 2017 حدود 600 بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی اعطا می‌کند.

هرچند که سفارت آلمان در تهران تلاش کرده است در سالهای اخیر روند اعطای روادید توریستی را تسهیل کند، دانشجویان ایرانی برای اخذ روادید از سفارت آلمان در تهران همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. سفارت آلمان تنها مرکزی است که در ایران ویزای دانشجویی برای ورود به آلمان صادر می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku