«امریکا در مرگ غیرنظامیان موصل دست داشته است»

تصویری از قربانیان و بازماندگان حملۀ ائتلاف امریکا به غرب موصل (عکس از رویترز)

یکی از فرماندهان ارشد امریکا تأیید کرد که «به احتمال زیاد» حملۀ هوایی ائتلاف تحت امر امریکا به غرب موصل به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان عراقی منجر شده است.

ژنرال استفان تاون‌سند در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ما احتمالاً در ایجاد این تلفات نقش مهمی داشته‌ایم.»

وی افزود دلیل بالا بودن تعداد قربانیان این بوده که داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است.

شبکۀ تلویزیونی کردزبان روداوو 3 فروردین گزارش داد 237 نفر در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری امریکا به یک محلۀ تحت سلطۀ داعش در غرب موصل کشته شدند.

این ژنرال امریکایی گفت: «دشمن در این کشتار دست داشته است.» وی افزود به نظر می‌رسد «تروریست‌ها این غیرنظامیان را مجبور کرده بودند که در ساختمان جمع شوند. اما چیزی که نمی‌دانم این است که چرا دشمن این کار را کرده است؟»

تاون‌سند با وجود تأیید دخالت امریکا در این حمله، گفت مهماتی که ائتلاف تحت امر امریکا استفاده می‌کند قدرت چنین تخریب گسترده‌ای ندارند.

یک مرد عراقی در میان ویرانه‌های حملۀ هوایی ائتلاف تحت رهبری امریکا به منطقۀ الموصل الجدیده در موصل نشسته است، 6 فروردین 1396

هفتۀ گذشته یک مقام ارشد ارتش عراق اعلام کرد که حملۀ ائتلاف تحت امر امریکا به یک کامیون حمل مواد منفجره که متعلق به داعش بوده به مرگ غیرنظامیان در موصل منجر شده است.

امریکا 5 فروردین این حمله را تأیید کرد.

پنتاگون دوشنبه (7 فروردین) اعلام کرد در پی انتشار گزارش‌ها از تلفات غیرنظامیان بیش از 700 تصویر ویدئویی از حملات هوایی به غرب موصل را بررسی می‌کند.

جی تی توماس، یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی امریکا، تأکید کرد اولویت زیادی به این گزارش‌ها داده شده است.

وی افزود امریکا می‌دانست که منطقه‌ای را درست در مجاورت مناطقی مملو از غیرنظامیان بمباران می‌کند اما بمب‌های آن‌ها «کاملاً دقیق» بودند.

در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از تعداد تلفات غیرنظامیان در موصل اعلام کرد ائتلاف تحت رهبری امریکا اقدامات لازم را برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان انجام نمی‌دهد و از جان آن‌ها محافظت نمی‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku