«حملۀ ائتلاف به کامیون داعش؛ عامل کشته شدن صدها غیرنظامی در موصل»

تصویری از اجساد قربانیان حملۀ هوایی ائتلاف تحت امر امریکا به غرب موصل (6 فروردین 1396 - عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک مقام ارشد نظامی عراق می‌گوید حملۀ ائتلاف تحت امر امریکا به یک کامیون حمل مواد منفجره متعلق به گروه تروریستی داعش به کشته شدن غیرنظامیان در حادثۀ موصل انجامیده است.

روز پنجشنبه (3 فروردین) شبکۀ تلویزیونی کردزبان روداوو در عراق گزارش داد در حملۀ هوایی ائتلاف تحت امر امریکا به یکی از مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل 237 غیرنظامی کشته شدند.

این گزارش افزود 137 تن در پی برخورد خمپاره با ساختمانی در منطقۀ الجدیده در غرب موصل جان باختند. 100 نفر دیگر نیز در مناطق اطراف کشته شدند.

سرهنگ منتظر الشمری، رئیس واحد مبارزه با تروریسم عراق در موصل، یکشنبه (6 فروردین) گفت: «زمانی که (کامیون) هدف حمله قرار گرفت، منفجر شد و یک یا دو خانه‌‎ای را که مردم در آن‌ها پناه گرفته بودند ویران کرد.»

بشار الکیکی، رئیس شورای استانداری نینوا، تأیید کرد که دست‌کم 200 تن در این حمله کشته شده‌اند.

یکی از اعضای نیروهای ویژۀ عراقی در غرب موصل

ائتلاف نظامی تحت امر امریکا روز شنبه در بیانیه‌ای به حملات هوایی 17 مارس جنگنده‌های این ائتلاف اذعان کرد و افزود دربارۀ کشتار غیرنظامیان که عراق آن را «فاجعه انسانی» دانسته، تحقیق می‌کند.

پیش‌تر نیز سخنگوی عملیات مشترک عراق گفته بود وزارت دفاع این کشور تحقیقات را دربارۀ این موضوع آغاز کرده است.

سربازان ارتش عراق و نیروهای هم‌پیمان آن عملیات آزادسازی موصل را از اکتبر 2016 (مهر 1395) آغاز کردند. نیروهای عراقی موفق شدند در ژانویۀ 2016 (بهمن 1395) کنترل شرق موصل را در دست بگیرند. پس از آن عملیات آزادسازی غرب موصل از 19 فوریه (اول اسفند 1395) آغاز شد.

امریکا از آگوست سال 2014 میلادی برای آنچه نابودی کامل گروه تروریستی داعش عنوان می‌کند، برخی مناطق سوریه و عراق را هدف حملات هوایی قرار داده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش یک گروه غیرانتفاعی موسوم به ایروارز، که عملیات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را پیگیری و شمار قربانیان غیرنظامی این حملات را جمع‌آوری می‎‌کند، از آغاز عملیات در سال 2014 میلادی تاکنون، در حملات هوایی ائتلاف تحت هدایت امریکا در عراق و سوریه، دست‌کم 2 هزار و 463 غیرنظامی جان باخته‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku