وعدۀ نتانیاهو برای شهرک‌سازی در کرانۀ باختری

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، می‌گوید برای اولین بار در 20 سال اخیر، وی وعدۀ خود برای احداث شهرک‌های جدید در کرانۀ باختری اشغالی را عملی می‌کند.

نتانیاهو این اظهارات را روز پنج‌شنبه و ساعاتی پیش از دیدار با جیسون گرینبلات، نمایندۀ ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در امور خاورمیانه، مطرح کرد.

وی گفت این شهرک جدید جایگزین شهرک آمونا خواهد شد که ماه گذشته با حکم دیوان عالی اسرائیل مبنی بر اینکه این شهرک در سرزمین‌هایی با مالک شخصی ساخته‌شده، تخریب شد.

نتانیاهو گفت: «به ساکنان آمونا، تعهد می‌دهم تا شهرکی جدید احداث شود.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند با واشنگتن بر سر احداث شهرک‌های اسرائیلی جدید در سرزمین‌های اشغالی توافق کند.

وی گفت: «ما در حال مذاکره با کاخ سفید هستیم و هدف ما رسیدن به یک سیاست مورد توافق برای احداث شهرک است، توافقی که نه‌تنها برای امریکایی‌ها، بلکه برای ما نیز قابل‌قبول باشد.»

این دومین دیدار نتانیاهو و گرینبلات در یک هفتۀ اخیر به شمار می‌آمد. گرینبالت در اولین سفر خود به خاورمیانه، پیش‌تر با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، و عبدالله دوم، پادشاه اردن، دیدار و گفتگو کرده است.

نمایی از یک شهرک اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

گفتنی است، پس از روی کار آمدن ترامپ در امریکا، اسرائیل بار دیگر روند شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را از سر گرفته است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

این در حالی است که سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان شهرک‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند چراکه اسرائیل در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرده و بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

فلسطینیان به دنبال تشکیل کشوری مستقل در کرانۀ باختری و نوار غزه هستند که پایتخت آن بیت‌المقدس باشد. آن‌ها همچنین خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغال‌شده در سال 1967 هستند، اما اسرائیل از بازگشت به مرزهای پیش از جنگ شش‌روزه امتناع می‌کند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku