News   /   آمريکا   /   تلگرام

سیاست مبهم ترامپ در قبال شهرک‌سازی اسرائیل

سرعت گرفتن شهرک سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، در امریکا؛ 11 بهمن 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دولت ایالات متحدۀ امریکا نسبت به شهرک‌سازی اسرائیل سیاست مبهمی را اتخاذ کرده است.

کاخ سفید با تغییر لحنی محسوس در قبال تل‌آویو، عنوان کرد ساخت شهرک‌های جدید یا توسعۀ شهرک‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی نمی‌تواند به دستیابی به «صلح» میان اسرائیل و فلسطینیان کمکی کند.

به گزارش رویترز کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «درحالی‌که معتقدیم وجود شهرک‌سازی سد راه صلح نیست، ساخت شهرک‌های جدید یا توسعۀ شهرک‌های موجود فراتر از مرزهای کنونی آن‌ها نیز نمی‌تواند در دستیابی به آن هدف کمکی کند.»

این بیانیۀ کاخ سفید 2 هفته پیش از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به واشنگتن و دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا صادر شده است.

ترامپِ جمهوری‌خواه سیاست‌های نرم‌تری نسبت به باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، در قبال شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی دارد.

اوباما بارها از شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی انتقاد کرد و اغلب این شهرک‌سازی‌ها را فاقد مشروعیت و مانعی برای دستیابی به صلح عنوان می‌کرد.

بیانیۀ اخیر کاخ سفید دیدگاه واشنگتن در قبال شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را بیشتر منعکس کرده است.

نمایی از یک شهرک اسرائیلی در سرزمین‌های  اشغالی فلسطینی (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

این بیانیه می‌تواند راست‌گراهای افراطی اسرائیلی را ناامید کند؛ آن‌ها امیدوار بودند که ترامپ به شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی کرانۀ باختری و قدس شرقی که تل‌آویو پس از جنگ شش‌روزۀ سال 1967 اشغال کرد، چراغ سبز بی‌چون‌وچرا نشان دهد.

رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا، روز پنج‌شنبه در تماسی تلفنی با نتانیاهو گفتگو کرد؛ اگرچه وزارت خارجۀ امریکا اشاره نکرد که آیا دو طرف دربارۀ بیانیه اخیر کاخ سفید گفتگو کرده‌اند یا خیر.

گفتنی است، پس از روی کار آمدن دولت ترامپ و با توجه به چراغ‌های سبز پیشین وی به توسعۀ شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، تل‌آویو به شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان سرعت بخشید.

تل‌آویو روز چهارشنبه اعلام کرد قصد دارد برای اولین بار پس از اواخر دهۀ 1990، در کرانۀ باختری اشغالی شهرک‌سازی کند.

اسرائیل همچنین از احداث 3 هزار واحد مسکونی دیگر در کرانۀ باختری خبر داد؛ این سومین بار در دو هفتۀ اخیر بود که تل‌آویو از طرحی برای شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی سخن به میان می‌آورد.

اسرائیل هفتۀ گذشته نیز اعلام کرده بود قصد دارد 2 هزار و 500 واحد مسکونی جدید در کرانۀ باختری احداث کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku