ترکیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

تصویری از شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در جنوب کرانۀ باختری اشغالی (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ترکیه تصویب قانونی جدید در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) که به این رژیم اجازۀ مصادره اراضی فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی را می‌دهد، محکوم کرده است.

وزارت امور خارجۀ ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما قویاً اقدام پارلمان اسرائیل در تصویب این قانون را که به تل‌آویو اجازه ساخت شهرک‌های مختلف متشکل از 4 هزار واحد مسکونی در اراضی شخصی فلسطینیان را می‌دهد، محکوم می‌کنیم.»

این وزارتخانه افزود سیاست «غیرقابل‌قبول» اسرائیل در تناقض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و «مبنای راه‌حل دو کشور را نابود می‌کند.»

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) با تصویب لایحه‌ای ساخت 4 هزار واحد مسکونی دیگر را در اراضی فلسطینیان در کرانۀ باختری اشغالی قانونی اعلام کرد.

تصویری از پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)

مطابق با این قانون، به مالکان اصلی این زمین‌ها بابت تصرف اراضی‌شان حتی در صورت مخالفتشان صرفاً غرامت پرداخته خواهد شد. منتقدان به تصویب این قانون آن را به‌منزله «غصب» اراضی فلسطینیان دانسته‌اند.

واکنش آنکارا به تصویب این لایحه در کنست در حالی است که نبی آوچی، وزیر گردشگری ترکیه در پی ازسرگیری روابط میان دو طرف و برای شرکت در کنفرانس گردشگری بین‌المللی در تل‌آویو به سر می‌برد. روابط میان تل‌آویو- آنکارا از سال گذشته پس از حدود 6 سال از سر گرفته‌شده است.

روابط دوجانبه اسرائیل و ترکیه در تاریخ 31 می 2010 (10 خرداد 1389) پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، تیره شد. در این حمله 10 فعال حقوق بشر ترکیه کشته شدند.

تصویب این قانون در پارلمان اسرائیل در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه (سوم دی 1395) با تصویب قطعنامۀ 2334، ادامۀ شهرک‌سازی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالیِ فلسطینی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» دانسته و آن را محکوم کرد.

 تصویب لایحه جنجال‌برانگیز شهرک‌سازی در پارلمان رژیم صهیونیستی با محکومیت جهانی روبرو شده است.

رژیم صهيونيستی بعد از اشغال کرانۀ باختری و نوار غزه در سال 1967 ميلادی، شرق قدس را جزئی از قدس جديد عنوان کرد و آخر جولای 1980 ميلادی در اقدامی که با مخالفت و اعتراض سازمان‌های بين‌المللی و حقوق بشر جهانی مواجه شد، شرق قدس را ضميمۀ اسرائيل کرد.

این در حالی است که بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع و غیرقانونی است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانۀ باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku