News   /   اروپا   /   تلگرام

افزایش تنش‌ها میان ترکیه و هلند؛ اقدامات تلافی‌جویانۀ آنکارا

تصویری از کنسولگری هلند در استانبول و تدابیر شدید امنیتی در اطراف این ساختمان

با ادامۀ تنش‌ها میان ترکیه و هلند، آنکارا دوشنبه اعلام کرد که سفیر هلند نمی‌تواند وارد ترکیه شود و تمام مذاکرات سیاسی سطح بالا با این کشور تعلیق می‌شود.

نعمان کورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، با اعلام این خبر افزود: «ما دقیقاً همان کاری را می‌کنیم که آن‌ها با ما کردند. به هواپیمای حامل مقام‌های هلندی اجازۀ فرود در آنکارا را نخواهیم داد و هواپیماهای آن‎ها اجازۀ استفاده از آسمان ترکیه را ندارند.»

مقامات هلند شنبه از ورود هواپیمای حامل مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، به شهر روتردام برای حضور در تجمعی در حمایت از همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه ممانعت به عمل آوردند. این همه‌پرسی قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، را افزایش می‌دهد و سیستم حکومتی این کشور را از پارلمانی به ریاستی تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این اقدام آمستردام، موجب بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور شد. اردوغان روز یکشنبه مقامات هلند را «فاشیست» و «بازماندگان نازی‌ها» عنوان کرد.

اندکی پس از اظهارات تند اردوغان، مارک روته، نخست‌وزیر هلند، گفت آنکارا باید به خاطر مقایسۀ هلند با نازی‌ها عذرخواهی کند.

ترکیه نیز در اقدامی متقابل، روز یکشنبه سفارت هلند در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول را به دلایل «امنیتی» بست و از سفیر هلند خواست تا برای مدتی در سفارتخانه حضور پیدا نکند.

تصویری از ترک‌تباران ساکن هلند که مقابل کنسولگری ترکیه در روتردام اجتماع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. (21 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

تاکنون تلاش‌های ترکیه برای برگزاری تجمعات انتخاباتی در آلمان، اتریش، سوئیس و هلند ناکام مانده است.

در همین راستا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، «حمایت قاطع» خود را از هلند اعلام کرد.

اتحادیۀ اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌ای مشترک از ترکیه خواستند تا مسیر کاهش تنش با هلند را در پیش گیرد.

بیشتر بخوانید:

با افزایش تنش میان دو کشور، هلند روز دوشنبه دربارۀ سفر اتباعش به ترکیه هشدار داد. وزارت امور خارجۀ هلند از شهروندانی که به ترکیه سفر می‌کنند خواست «مواظب باشند و از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کنند».

تصمیم دولت هلند برای ممانعت از فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه دو روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اتخاذ شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ترکیه و هلند، دو متحد عضو ناتو، اکنون در بحران دیپلماتیک بی‌سابقه‌ای گرفتار شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku