News   /   اروپا   /   تلگرام

هلند هواپیمای وزیرخارجۀ ترکیه را راه نداد

حامل مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در ادامه مخالفتها با برگزاری نشستهای تبلیغاتی سیاستمداران ترک در کشورهای اروپایی، دولت هلند مجوز ورود هواپیمای حامل وزیرخارجۀ ترکیه را صادر نکرد. 

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، روز شنبه گفت درخواست ترکیه برای برگزاری اجتماع گسترده موجب شد تا با ورود هواپیمای حامل مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه، به این کشور اروپایی مخالفت شود.

این اقدام در حالی صورت گرفت که آنکارا تهدید کرده بود اگر دولت هلند سفر چاوش اوغلو به آمستردام را لغو کند، تحریم‌هایی علیه این کشور در نظر خواهد گرفت.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، از این تصمیم هلند انتقاد کرد و گفت این اقدام یادآور اقدامات نازی‌ها بود و آنکارا اقدام متقابل انجام خواهد داد.

چاوش اوغلو پیش‌تر در مصاحبه با سی‌ان‌ان ترک تهدید کرده بود اگر هلند مجوز پرواز هواپیمای او را صادر نکند، آنکارا تحریم‌های سنگینی علیه این کشور وضع خواهد کرد. 

مارک روته، نخست‌وزیر هلند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 

مناقشۀ دیپلماتیک در آستانۀ انتخابات هلند

ترکیه قصد داشت اجتماعی متشکل از شهروندان ترک هوادار همه‌پرسی 16 آوریل که قدرت اجرایی اردوغان را افزایش می‌دهد، برگزار کند.

آمستردام پیش‌تر نیز با طرح آنکارا برای برگزاری اجتماع هواداران همه‌پرسی مخالفت کرده بود. آلمان نیز پیش‌تر دو اجتماع ترکیه در حمایت از این همه‌پرسی را لغو کرده بود.

تصمیم دولت هلند برای ممانعت از فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه یک روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور اتخاذ شد. 

جناح راست افراطی به رهبری گیرت ویلدرز دولت را به ابراز ضعف در مقابل آنکارا متهم کرده ابرای اعزام وزیر به هلند برای جلب حمایت از طرح اصلاح قانون اساسی ترکیه متهم کرده است.

دولت هلند پیش‌تر گفته بود با برگزاری این نشست‌ها برای ارائۀ اطلاعات دربارۀ همه‌پرسی در ترکیه مخالفتی ندارد، «اما این نشست‌ها نباید به دامن زدن به تنش در جامعه ما منجر شود و هر کسی که بخواهد نشستی برگزار کند، باید به دستور العمل مقامات به منظور حفظ نظم و امنیت پایبند باشد.»

مقامات دولتی هلند گفتند: «دولت ترکیه نمی‌خواهد به قوانین در این زمینه احترام بگذارد.»

ترکیه همچنین در اعتراض به این اقدام، کاردار هلند در آنکارا را فراخواند.

زیر امور خارجۀ ترکیه روز شنبه در مصاحبه‌ای گفت ممنوعیت اعمال‌شده از سوی آلمان و هلند علیه کمپین هواداران همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه، به معنای آن است که اروپا «از رأی منفی در این همه‌پرسی حمایت می‌کند.»

آنکارا قصد دارد برای پیروزی در همه پرسی قانون اساسی که بر اختیارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور می افزاید نظر شهروندان ترک ساکن این اتحادیه را جلب کند.

پیش از این نیز برخی از نشستهای تبلیغاتی دولتمردان ترک در آلمان، سوئیس و اتریش نیز لغو شده بود که خشم ترکیه را در پی داشت.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku