News   /   آمريکا   /   تلگرام

فرمان ضدمهاجرتی ترامپ نیز در چند ایالت امریکا با چالش قضایی مواجه شده است

تصویری از اعتراضات مردم در فرودگاه بین المللی سن‌دیگو در کالیفرنیا علیه دستور دونالد ترامپ مبنی بر منع صدور روادید برای هفت کشور مسلمان، از جمله ایران، به امریکا (16 اسفند 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

چند ایالت آمریکا خواستار لغو فرمان ترامپ برای منع سفر شهروندان ایران و پنج کشور دیگر شده‌اند.

فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با دادخواست قضایی در چند ایالت مختلف این کشور ازجمله هاوایی، واشنگتن، نیویورک و اورگون به چالش کشیده شده است.

ترامپ روز دوشنبه (16 اسفند 1395) در فرمان اجرایی ثانوی خود، صدور روادید جدید برای اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به مدت نود روز ممنوع کرد.

رئیس‌جمهور امریکا در فرمان اول که در ابتدای ریاست جمهوری‌اش امضا کرد و با مخالفت و اعتراضات گسترده مواجه شد، عراق را نیز در فهرست کشورهای محروم از روادید امریکا، قرار داده بود.

درخواست لغو فرمان اول ترامپ با تائید یکی از قضات فدرال امریکا به حال تعلیق درآمد و اگر دادخواست و اقدام قضایی اخیر ایالات مختلف امریکا نیز با موفقیت همراه شود، برای بار دوم فرمان اجرایی ترامپ تعلیق خواهد شد.

در فرمان اخیر رئیس‌جمهور امریکا، همچنین برنامۀ مهاجرت امریکا ‌به حالت تعلیق درآمده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در حال امضای فرمان ضدمهاجرتی جدید (16 اسفند 95، عکس از رویترز)
دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا در حال امضای فرمان ضدمهاجرتی جدید (16 اسفند 95، عکس از رویترز)

روز چهارشنبه، دریک واتسون، یکی از قضات منطقه‌‎ای فدرال امریکا در ایالت هاوایی، در اولین اقدام قضایی علیه فرمان دوم ترامپ، محرومیت و منع سفر شهروندان شش کشور به امریکا را بار دیگر به چالش کشید.

دادستان‌های ایالت هاوایی در درخواست خود گفته‌اند منع ورود مسلمانان در فرمان جدید مطرح شده و به این ترتیب، خلاف قانون است.

روز پنج‌شنبه، چند ایالت دیگر نیز در این چالش قضایی، به هاوایی پیوستند. ایالت واشنگتن اعلام کرد دستور تغییریافتۀ ترامپ با «مذمت اسلام» همراه بوده و قانون اساسی این کشور را نقض می‌کند.

باب فرگوسن، دادستان کل این ایالت، گفته است در دستور جدید ترامپ همچنان موارد خلاف قانون به چشم می‌خورد.

ترامپ جمعه (8 بهمن 1395)، یک هفته پس از آغاز دورۀ ریاست‌جمهوری خود، با امضای یک فرمان حکومتی، ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی به امریکا را به مدت 90 روز ممنوع کرد و «برنامۀ پذیرش پناه‌جویان» را در امریکا به مدت 120 روز به حالت تعلیق درآورد.

این فرمان اعتراضات گسترده و هرج‌ومرج در فرودگاه‌ها را در پی داشت و با دست‌کم 24 دادخواست قضایی در سراسر امریکا مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

حکم دادگاه فدرال علیه فرمان اجرایی ترامپ

ترامپ دستور منع ورود مسلمانان را امضا کرد

جزئیات دستور ترامپ در مورد مهاجرت به امریکا

یکی از قضات فدرال امریکا در سیاتل در واشنگتن روند اجرای دستور اول ترامپ را مسدود کرد و درخواست استیناف دولت امریکا نیز در دادگاه تجدیدنظر سان‌فرانسیسکو در کالیفرنیا بی نتیجه بود.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌ وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku