News   /   اروپا   /   تلگرام

نظرسنجی: راست‏‌های افراطی فرانسه پیشتاز نخواهند بود

مارین لو پن، رهبر حزب راست افراطیِ جبهۀ ملی فرانسه و نامزد ریاست جمهوری این کشور (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس نتایج یک نظرسنجی تازه برخلاف آن‌چه پیشتر تصور می‎شد، مارین لو پن، رهبر حزب راست‌افراطی جبهۀ ملی در این کشور، پیروز دور اول انتخابات ریاست‎جمهوریِ فرانسه نخواهد بود.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد نتایج این نظرسنجی که روز پنج‌شنبه (19 اسفند) منتشر شده، نشان‌‍دهندۀ آن است که امانوئل ماکرون، نامزد میانه‎‏رو و طرفدار عضویت فرانسه در اتحادیۀ اروپا در دور نخست انتخابات ریاست‎‏جمهوری که در تاریخ 3 اردیبهشت سال 1396 برگزار خواهد شد، پیروز است.

پیشتر اکثر نظرسنجی‌ها در فرانسه بیانگر آن بودند که لو پنِ افراط‌گرا در دور نخست انتخابات ریاستجمهوری ضمن پیشتازی از رقبایش حدود 25 تا 27 درصد آراء را به دست خواهد آورد.

پیشتازی ماکرون در نظرسنجی‌های جدید حاکی از افزایش حمایت احزاب چپ و میانه‎رو از این نامزد 39 ساله است که وزیر سابق اقتصاد فرانسه در کابینۀ فرانسوا اولاند بوده و وعدۀ برهم‎زدن سیاست سنتی فرانسه را داده است.

اکنون نظرسنجی مؤسسۀ هریس نشان می‏‌دهد که ماکرون در دور نخست انتخابات احتمالاً 26 درصد آراء را از آن خود خواهد کرد. در نظرسنجی‎های پیشین احتمال داده می‎شد که 20 درصد آراء به ماکرون تعلق بگیرد.

در صورتی که هیچ‎یک از نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهور فرانسه نتوانند برندۀ اکثریت قاطع آراء باشند، دور دوم رقابت در تاریخ 17 اردیبهشت 1396 برگزار خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی هریس، در دور دوم نیز ماکرون 65 درصد آراء را کسب خواهد کرد و لو پن تنها 35 درصد آراء را به دست خواهد آورد.

امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌روی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

هرچند تا کنون هیچ یک از نظرسنجی‎ها حاکی از پیروزی لو پن در دور دوم انتخابات ریاست‎جمهوری فرانسه نبوده‎اند، اما این نامزد ضد مهاجرت امیدوار است در شرایط کنونی که سیل پناهجویان به اروپا منجر به قدرت‌ گرفتن احزاب راست‎افراطی در برخی کشورها شده است، ریاست‎جمهوری فرانسه را به دست بیاورد.

ماکرون نیز در مقابل مبارزات انتخاباتی خود را با جدیت پیگیری می‎‏کند و روز چهارشنبه برتراند دلانو، شهردار سوسیالیست و سابق پاریس، پایتخت فرانسه، ضمن اعلام حمایت از وی، ماکرون را «یک اصلاح‎طلب، یک اروپایی و یک رئالیست» نامید.

دلانو که از سال 2001 تا 2014 شهردار پاریس بود، در گفت‎وگو با رادیوی فرانسه اعلام کرد می‎بایست تمامی حمایت‎ها به نامزدی تعلق بگیرد که قادر به شکست لو پن در دور نخست انتخابات باشد.

برتراند دلانو، شهردار سوسیالیست و سابق پاریس، پایتخت فرانسه

بسیاری از سیاست‎مداران فرانسوی مخالف ریاست‎جمهوری لو پن هستند. روز چهارشنبه تیری دانا، سفیر فرانسه در ژاپن، اعلام کرد در صورت آغاز «تراژدی فرانسه» و پیروز شدن لو پن در انتخابات ریاست ‏جمهوری، وی فعالیت دیپلماتیک خود را متوقف خواهد کرد.

روز دوشنبه فرانسوا اولاند، رئیسجمهور فرانسه، اعلام کرد که همۀ قدرت خود را برای جلوگیری از رئیسجمهور شدن لو پن به کار خواهد گرفت.

لو پن که به خاطر لفاظی‌هایش علیه پناهجویان و مهاجران به اروپا شناختهشده است، از سال 2011 رهبری حزب افراطی جبهۀ ملی را در فرانسه بر عهده دارد و وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، همه‌پرسی خروج فرانسه از اتحادیۀ اروپا را برگزار کند.

لو پن اخیراً مبارزات انتخاباتی خود را با بیان مواضع ضداسلامی آغاز کرد. وی تأکید کرده است که اگر به‌عنوان رئیس‏جمهور فرانسه برگزیده شود، مساجد و مدارس اسلامی را در این کشور تعطیل خواهد کرد.

رهبر افراطگرای حزب جبهۀ ملی روز سه‌‏شنبه نیز اظهار داشت اگر به‌عنوان رئیسجمهور انتخاب شود، ولی مردم فرانسه به ماندن در اتحادیۀ اروپا رأی بدهند، استعفا خواهد داد.

نتایج نظرسنجی مؤسسههای کانتار سوفرس و وانپوینت که روز سهشنبه منتشر شد، نشان میدهد که 58 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی صراحتاً مخالف ایدههای حزب جبهۀ ملی فرانسه هستند و آن را تهدیدی علیه دموکراسی در این کشور میدانند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku