News   /   آمريکا   /   تلگرام

آمانو در واشنگتن؛ گفتگو دربارۀ برجام

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (چپ)، روز پنج شنبه، 12 اسفند، در واشنگتن با رکس تیلرسون، وزیر خارجۀ امریکا دیدار و دربارۀ برجام گفتگو کرد. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای گفتگو با مقامات دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، دربارۀ توافق اتمی ایران در واشنگتن به سر می‌برد.

آمانو روز پنج‌شنبه با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجۀ امریکا، دیدار و دربارۀ برجام گفتگو کرد. تیلرسون پیش‌تر خواستار «بررسی کامل» این توافق شده بود.

ترامپ برجام را «بدترین توافق» عنوان کرده است؛ بر اساس این توافق، ایران در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با برنامۀ اتمی خود، بخشی از فعالیت‌های اتمی‌اش را به حال تعلیق درآورده است.

آمانو بارها در حمایت از این توافق سخن گفته و آن را «دستاوردی ویژه» خوانده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

از سوی دیگر ترامپ که در تاریخ اول بهمن 1395 قدرت را در اختیار گرفت، مدعی شده است می‌خواهد «نظارتی آن‌قدر شدید به این توافق داشته باشد تا آن‌ها (ایرانی‌ها) شانسی نداشته باشند.»

آمانو پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که «در اولین فرصت ممکن» بتواند با مقامات دولت ترامپ دربارۀ این توافق گفتگو کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌صورت فصلی گزارش‌هایی دربارۀ برنامۀ انرژی اتمی ایران منتشر می‌کند؛ آژانس هفتۀ گذشته در تازه‌ترین گزارش فصلی خود دربارۀ ایران گفت ذخایر اورانیوم غنی‌شدۀ ایران به‌اندازۀ نیمی از مقدار توافق شده در برجام است.  

ایران و گروه 1+5 در تیرماه 1394 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند؛ این توافق از 26 دی‌ماه همان سال اجرایی شد.

تاکنون همۀ گزارش‌های منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر فعالیت‌های اتمی ایران نظارت دارد، حکایت از پایبندی کامل تهران به تعهدات خود در برجام داشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku