تفتیش منازل 4 روحانی ترک در آلمان

منازل چهار روحانی ترک تبار به ظن جاسوسی برای دولت ترکیه در آلمان تفتیش شده است.

مقام‌های آلمانی می‌گویند پلیس این کشور خانه‌های چهار امام جماعت ترک‌تبار را به ظن جاسوسی برای دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، تفتیش کرده‌اند.

این چهار نفر متهم هستند اطلاعاتی را دربارۀ حامیان فتح‌الله گولن، شخصیت مخالف دولت ترکیه  که اردوغان او را به طراحی کودتای اخیر در این کشور متهم کرده بود، در اختیار دستگاههای اطلاعاتی ترکیه قرار داده‌اند.

مسئولان دادستانی آلمان اعلام کردند این افراد اطلاعات را از طریق کنسولگری ترکیه در شهر کلن، واقع در غرب آلمان، برای وزارت امور دینی ترکیه موسوم به «دیانت» ارسال می‌کردند.

بعد از انجام عملیات در ایالت‌های نوردراین-وستفالن و راینلاند فالتس در غرب آلمان، دادستانی خاطرنشان کرد: «هدف از بازرسی‌های امروز (چهارشنبه) جمع‌آوری مدارک بیشتر دربارۀ فعالیت‌های متهمان است.»

به گزارش اشپیگل آنلاین، این چهار نفر از اعضای اتحادیۀ ترک‌ اسلامی برای امور دینی موسوم به «دیتیب» بودند.

گفته می‌شود این نهاد ارتباط تنگاتنگی با دولت آنکارا دارد و امام جماعت‌های مساجد آن کارمندان وزارت دیانت ترکیه هستند. دیتیب همچنین مدیریت حدود 900 مسجد یا انجمن مذهبی را در آلمان بر عهده دارد.

دولت آنکارا بعد از کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در این کشور، بیش از 41 هزار نفر را به اتهام ارتباط با جنبش گولن دستگیر و حدود 100 هزار نفر را اخراج یا تعلیق کرده است. بسیاری از این افراد، معلم، پلیس، قاضی و روزنامه‌نگار هستند.

با وجود این، گولن که در تبعیدی خودخواسته در امریکا به سر می‌برد اینگونه اتهام‌ها را رد کرده و گفته بود اردوغان با هدف سرکوب مخالفان خود این کودتا را طرح‌ریزی کرده است.

دولت اردوغان تأکید دارد پاکسازی کشور از «ویروس» جنبش گولن امری ضروری است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku