News   /   آمريکا   /   تلگرام

ترامپ: در سوریه «مناطق امن» ایجاد می‎کنم

دونالد ترامپ، رئی‏س‌جمهور امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس‎جمهور امریکا قصد دارد به وزارت دفاع ایالات‌متحده دستوری مبنی بر ایجاد مجموعه‎ای از «مناطق امن» در سوریه را بدهد، اقدامی که می‎‏تواند به رویایی امریکا با دولت سوریه و نیروهای روسی در این کشور عربی منجر شود.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در گفت‎‏وگو با شبکۀ اِی‌بی‎سی نیوز گفت وی «قطعاً مناطق امنی در سوریه ایجاد خواهد کرد» تا محل اسکان پناه‎جویان سوری باشند.

وی با اشاره به این‌‏که اروپا با پذدیرفتن میلیون‏‎ها پناه‏‎جوی سوری مرتکب «اشتباه بزرگی» شده است، افزود: «من نمی‏‎خواهم چنین اتفاقی در اینجا [امریکا] بیافتد.»

رئیس‎‏جمهور ایالات‏‌متحده بدون ارائۀ جزئیات بیشتر صرفاً گفت: «من قطعاً مناطق امنی برای مردم در سوریه ایجاد خواهم کرد.»

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در‌این‎‏باره اعلام کرده سندی به دست آورده است که نشان می‏‎دهد ترامپ در روزهای آتی به پنتاگون و وزارت خارجۀ امریکا دستور خواهد داد تا برنامه‎‏ای برای ایجاد این «مناطق امن» در سوریه ارائه دهند. 

بر اساس این گزارش، امضای پیش‏‎نویس این دستور می‎‏تواند منجر به افزایش خشونت و درگیری در خاک سوریه شود و احتمال رویارویی و برخورد جنگنده‎های روسی و امریکایی را در آسمان سوریه افزایش دهد.

در متنی که به عنوان پیش‌نویس دستور ترامپ به دست رویترز رسیده، آمده است: «وزیر خارجه با همراهی وزارت دفاع مکلف است ظرف 90 روز پس از اعلام این دستور، برنامه‎‏ای برای ایجاد مناطق امن در سوریه و در مناطق تحت محاصرۀ این کشور ارائه دهد تا اتباع سوریِ آواره در آن‌‏ها منتظر تعیین تکلیف محل اسکانشان در سوریه و یا کشور ثانی باشند.»

از آن‌جایی که ترامپ برای ایجاد مناطق احتمالی «پرواز ممنوع» در آسمان سوریه باید نیروی هوایی امریکا یا هم‌پیمانانش را افزایش دهد و محافظت از غیرنظامیان سوری در «مناطق امن» نیز به نیروی زمینی نیاز دارد، اجرای این طرح به منزلۀ افزایش مداخلۀ نظامی ایالات‎متحده در خاک سوریه است.

مقامات نظامی امریکا بارها هشدار داده‎اند که ایجاد مناطق پرواز ممنوع در داخل سوریه امری خطرناک است چرا که اطمینان حاصل کردن از عدم نفوذ تروریست‏‎ها به این مناطق بسیار سخت است.

با وجود مخالفت دولت باراک اوباما، رئیس‎‏جمهور پیشین و دموکرات امریکا، با ایجاد مناطق امن در سوریه، برخی از نمایندگان جمهوری‏‎خواه کنگرۀ ایالات‎‏متحده، در همان زمان نیز موافق ایجاد مناطق امن در داخل سوریه بودند.

ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود اظهارات بعضاً متناقضی دربارۀ سیاست امریکا در قبال سوریه بیان کرده است.

وی در برهه‏‌ای از این مبارزات خود از ایجاد «مناطق امن» در سوریه سخن گفته‎ بود، اما تصریح کرده بود که از کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس برای تأمین مالی این پروژه کمک خواهد گرفت.

اما هنگامی که هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ در مبارزات انتخاباتی از ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع و «مناطق امن» در خاک سوریه سخن به میان آورد، ترامپ گفت این طرح به جنگ جهانی سوم منجر می‌شود چراکه هیلاری امریکا را به رویارویی نظامی با روسیه خواهد کشاند.

حسین مفتی‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ترکیه

واکنش آنکارا به اظهارات ترامپ دربارۀ ایجاد «مناطق امن» در سوریه

حسین مفتی‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ترکیه روز پنج‌شنبه (7 بهمن) در واکنش به اظهارات ترامپ دربارۀ ایجاد «مناطق امن» در سوریه گفت آنکارا که مدت‎ها است از چنین طرحی حمایت می‏‌‎کند، در انتظار نتیجۀ دستور ترامپ دراین‌‏باره خواهد ماند.

در حال حاضر کشورهای اردن، ترکیه و برخی همسایگان دیگر سوریه، میزبان میلیون‎ها پناه‏جوی سوری هستند. دولت ترکیه مدت‎ها دولت پیشین امریکا را تحت فشار قرار داد تا به آنکارا اجازه دهد به عنوان یکی از اعضای ائتلاف تحت امر ایالات‏‌متحده یک منطقۀ پرواز ممنوع در مناطق نزدیک به مرز ترکیه در سوریه ایجاد کند.

مفتی‎اوغلو در یک نشست خبری در آنکارا گفت: «ما شاهد درخواست رئیس‎‏جمهور امریکا برای انجام یک تحقیق هستیم. آن‌چه اهمیت دارد نتیجۀ حاصل از این مطالعه است و این‎‏که در نهایت چه پیشنهاداتی از دل این تحقیق ارائه خواهد شد.»

وی همچنین گفت برخی از عناصر در سوریه ممکن است از پیشرفت حاصل شده در مذاکرات صلح سوریه که در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، عصبانی و به دنبال برهم‌زدن آتش‌‏بس باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ترکیه افزود آنکارا، مسکو و تهران می‎بایست از بروز چنین رخدادی و شکسته‎شدن آتش‎بس جلوگیری کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه بارها بر ایجاد منطقه امن در خاک سوریه، حد فاصل منطقه اعزاز تا جرابلس در شمال این کشور، تاکید کرده بود. آنکارا مدعی بود این منطقه امن می‌‍تواند محل اسکان 2.2 میلیون مهاجر سوری باشد که هم اکنون در خاک ترکیه پناه گرفته‌اند و همین امر موجب حفاظت بیشتر از مرزهای ترکیه خواهد شد.

واکنش کرملین: کاخ‌سفید با کرملین رایزنی نکرده است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‎جمهوری روسیه، نیز روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن با مسکو دربارۀ ایجاد «مناطق امن» برای پنا‌ه‎جویان در سوریه  مشورت کرده است؟ گفت چنین رایزنی صورت نگرفته است.  

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین

وی گفت: «خیر، شرکای امریکایی ما با ما مشورت نکرده‎اند. این یک تصمیم مستقل است.»

پسکوف افزود: «مهم است که این (طرح ایجاد مناطق امن در سوریه) وضعیت پناه‌‎جویان را بحرانی‎‏تر نکند، اما احتمالاً تمامی عواقب درحال سنجیده شدن هستند.»

بهمن‌ماه سال گذشته ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل متحد، گفته بود: «زمانی که همه در حال پرواز و بمباران (سوریه) هستند، صحبت کردن از منطقۀ پرواز ممنوع بی‌‏معنا است.»

وی تصریح کرده بود: «به لحاظ نظری می‌توان تصور کرد که در طول اجرای توافقنامۀ آتش‌بس، پیشنهادی مبنی بر عدم استفاده از حریم هوایی مطرح شود، اما این فقط یک بحث نظری است.»

در آن برهۀ زمانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با حمایت از طرح ترکیه خواستار ایجاد «مناطق امن» در سوریه شده بود، اما یک سخنگوی وزارت امور خارجۀ سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود ایجاد منطقۀ پرواز ممنوع «غیرقابل قبول» و هدف آن کمک به تروریست‌ها است.

در آن بیانیه آمده بود: «سوریه پیشنهاد صدراعظم آلمان را نمی‌پذیرد. این پیشنهاد دخالت در امور داخلی سوریه، نقض حاکمیت ملی این کشور و اصل مصونیت مرزها محسوب می‏شود و به طور کلی در تضاد با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است.»

این وزارتخانه اعلام کرده بود که اظهارات مرکل همزمان با خواسته‌های مقامات ترکیه ابراز شده‌اند که هدفشان حفاظت از گروه‌های تروریستی و تجهیز افراط‌گرایان علیه مردم سوریه است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.ir

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku