News   /   آفريقا   /   تلگرام

سوءاستفادۀ عوامل بمب‎گذار بوکوحرام از نوزادان در نیجریه

تصویری آرشیوی از تروریست‏‎های گروه تکفیری بوکوحرام در نیجریه

مقامات نیجریه هشدار داده‎اند که زنان بمب‎گذار گروه تروریستی بوکوحرام پیش از اجرای حملات خود برای جلوگیری از شناسایی شدن نوزادانی را در آغوش می‎گیرند.

بر اساس گزارش شبکۀ بی‎بی‎سی بریتانیا این مقامات اعلام کرده‎اند که گروه‎های تروریستی مدت زیادی است که از زنان برای اجرای بمب‌گذاری‎های انتحاری خود در نیجریه استفاده می‎کنند، اما بررسی موضوع استفاده از نوزادان در این حملات، نشان‎دهندۀ یک روند «خطرناک» است.

در تاریخ 13 ژانویه (24 دی) 2 زن که کمربند انتحاری بر تن داشتند موفق شدند از ایست بازرسی شهر ماداگالی در ایالت اداماوا در شرق نیجریه عبور کرده و پس از منفجر کردن بمب‌هایشان، خود و چهار تن دیگر را بکشند.

پس از بررسی این حملات، مشخص شد این زنان در هنگام عبور از ایست بازرسی، نوزادانی در آغوش داشتند و همین موضوع باعث شده بود که مأمورین آن‎ها را غیرنظامی تلقی کنند.

مظنون اصلی انفجارهای مذکور در نیجریه گروه تروریستی و تکفیری بوکوحرام است که یکی از مشخصه‎های آن استفاده از زنان و دختران جوان در حملات انتحاری است. این گروه هم‌پیمان گروه تروریستی داعش است که طی سال‎های گذشته مرتکب جنایات هولناکی در خاورمیانه و شمال آفریقا شده است.

در سال 2015 میلادی چهار زن سعی در اجرای حملاتی دیگر در شهر ماداگالی داشتند. 2 تن از آن‎ها در ایست‎ بازرسی شناسایی شدند، اما 2 تن دیگر که نوزادانی را در آغوش داشتند، موفق به عبور از ایست و اجرای حملات انتحاری خود شدند.

دولت نیجریه از حدود هشت سال پیش که فعالیت گروه بوکوحرام در ایالت بورنو در شمال شرق این کشور آغاز شد، با تروریست‎های این گروه در جنگ بوده است. خشونت طی این سال‎ها موجب کشته شدن حدود 15 هزار نفر و آواره شدن بیش از 2 میلیون نفر شده است.

در ماه‎های اخیر، نیروهای ارتش و مبارزان غیرنظامی در نیجریه با جلوگیری از ورود مهاجمان به مناطق پرجمعیت، موفق به خنثی کردن چندین حملۀ تروریستی ازجمله حملات انتحاری شدند. تروریست‎ها نیز در واکنش به اقدامات دولت، حملات خود را افزایش داده‎‏اند.

در تاریخ 16 ژانویه (27 دی) دختری جوان که کودکی همراه خود داشت، جلیقۀ انفجاری خود را در دانشگاهی در ایالت بورنو منفجر کرد. در این حمله دست‎کم چهار نفر، ازجمله یک استاد دانشگاه، کشته شدند.

نیم میلیون کودک در غرب آفریقا دچار سوءتغذیه هستند

توبی لانزر، هماهنگ‎کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در غرب آفریقا، اعلام کرد که اقدامات گروه تروریستی بوکوحرام در این منطقه زندگی بیش از نیم میلیون کودک را به دلیل سوء‏تغذیه به خطر انداخته است.

توبی لانزر، هماهنگ‎کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد در غرب آفریقا

وی تأکید کرد اگر این کودکان هرچه زودتر به کمک‌های بشردوستانه دسترسی نیابند، خواهند مُرد و افزود در حال حاضر جوامع بسیاری در این غرب آفریقا نوزادان خود را از دست می‎دهند.

به گفتۀ لانزر وضعیت بسیار اسفناکی بر منطقه حاکم است به‌طوری‌که بسیاری از بزرگ‌سالان حتی انرژی لازم برای راه رفتن را ندارند و در بسیاری از شهرها و روستاها فاقد کودکان 2 تا چهارساله‌ هستند، چراکه همۀ آن‎‏ها به خاطر سوءتغذیه جان خود را ازدست‌داده‌اند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد که مردم نیجریۀ و منطقۀ دریاچۀ چاد نسبت به مناطق دیگر غرب آفریقا با بحران شدیدتری روبرو هستند.

لانزر گفت در مناطق مذکور حدود 11 میلیون نفر به‌شدت به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند و 7.1 میلیون تن دیگر در ناامنی شدید غذایی به سر می‌برند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku