تأکید دمشق بر «سوری-سوری» بودن مذاکرات آستانه

بشار جعفری، نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیأت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات صلح

بشار جعفری، نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیأت نمایندگان دولت سوریه در مذاکرات صلح، بر سوری-سوری بودن مذاکرات آستانه تأکید کرده است.

جعفری گفت دولت سوریه با هدف بیان مواضع رسمی و دیدگاه مردم خود در این نشست شرکت می‌کند.

وی افزود برنامۀ کاری و دستور کار این نشست با محوریت «پایان درگیری‌ها و تفکیک گروه‌های تروریستی» تدوین شده است.

جعفری افزود هدف از این نشست تفکیک داعش و جبهةالنصره از دیگر گروه‌هایی است که آتش‌بس را پذیرفته و به این نشست آمده‌اند.

 وی با اشاره به مخالفت دولت سوریه با «دخالت خارجی و پیش‌شرط‌ها در این نشست» تأکید کرد دولت ترکیه «حاکمیت سوریه را نقض کرده است» و افزون بر مانع‌تراشی بر سر دستیابی به راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز، به تروریست‌ها کمک کرده است.

نمایندۀ دولت سوریه دراین‌باره گفت: «ما هیچ مذاکره‌ای با ترکیه در سطح دولتی نداریم.»

 جعفری از دیگر اهداف این نشست را دستیابی شرکت‌کنندگان به دیدگاه‌های مشترک در خصوص «مبارزه با تروریسم» و راستی آزمایی معارضان و حامیان آنان دانست.

وی در خصوص حضور امریکا در این نشست نیز گفت: «امیدواریم این کشور گام‌هایی مثبت در این مسیر بردارد و به دست‌یابی به راه‌حل سیاسی کمک کند.»

در همین راستا، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، 30 دی در مصاحبه‌ای اعلام کرد بر این باور است که مذاکرات آستانه باهدف دستیابی به آتش‎بس برگزار خواهد شد.

وی افزود این مذاکرات به گروه‌‎های معارض و تروریستی این فرصت را می‎دهد که با کنار گذاشتن سلاح‌هایشان به توافق‌ آشتی با دولت بپیوندند و از عفو دمشق برخوردار شوند.

مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان دولت سوریه و گروه مخالفان و هیأت نمایندگی سازمان ملل، دوشنبه ساعت ١٠ صبح به‌وقت محلی (7:30 به‌وقت‌ تهران) در هتل ریکسوس آستانه، پایتخت قزاقستان، آغاز می‌شود و دو روز ادامه دارد.

این مذاکرات با نظارت 3 کشور ایران، ترکیه و روسیه و مشارکت نمایندۀ سازمان ملل برگزار می‌شود.

گفت‌وگوها در صورت موافقت طرفین، 20 بهمن نیز با میانجیگری استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، در ژنو ادامه خواهد یافت.

 این مذاکرات در حالی برگزار خواهند شد که آتش‌بس سوریه باهدف دستیابی به راه‏‎حل سیاسی و پایان 6 سال درگیری در این کشور از 10 دی امسال در سراسر این کشور برقرار شده است. این آتش‌بس گروه‌های تروریستی داعش و جبهة‌النصره را در بر نمی‌گیرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku