News   /   آسيا   /   تلگرام

«افغانستان به‌شدت به کمک‌های بین‌المللی وابسته شده است»

نیروهای امنیتی افغانستان و افراد داوطلب پیکرهای قربانیان بمب‌گذاری در لشکرگاه در استان هلمند را منتقل می‌کنند، 21 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک دیپلمات سوئدی می‌گوید تداوم بحران در افغانستان موجب شده این کشور به‌طور فزاینده نیازمند کمک‌های بشردوستانۀ بین‌المللی باشد که بدون حل‌وفصل مشکلات کلیدی تنها می‌تواند یک راه‌حل کوتاه‌مدت ارائه دهد.

آندرش شوبرگ، سفیر سوئد در افغانستان شنبه (2 بهمن) گفت تداوم وابستگی افغانستان به چنین کمک‌هایی از وجود مشکلات گسترده‌تر در این کشور حکایت می‌کند.

شوبرگ در نشستی که برای هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در کابل برگزار شده بود، گفت: «بگذارید اعتراف کنیم که ما مدت بسیار زیادی این کار را برای افغانستان انجام داده‌ایم و این خودش یک شکست محسوب می‌شود. کمک بشردوستانه دیگر کوتاه‌مدت نیست بلکه متأسفانه به چسب زخمی برای مناقشۀ لاینحل در این کشور مبدل شده است.»

وی افزود این بحران بر ضرورت یافتن یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این مناقشه بدون اشاره به هرگونه طرح ویژه تأکید می‌کند.

این در حالی است که سازمان ملل شنبه درخواست کمک 550 میلیون دلاری به افغانستان را که حدود یک‌سوم از جمعیت آن نیازمند کمک هستند، مطرح کرد.

طبق اعلام سازمان ملل، حدود 9.3 میلیون نفر در افغانستان سال جاری نیازمند کمک خواهند بود که در مقایسه با سال قبل 13 درصد افزایش‌یافته است.

سازمان ملل افزود یکی از علت‌های این افزایش تعداد افرادی است که سال 2016 در پی درگیری بین نیروهای دولتی افغانستان و شورشیان طالبان از خانه‌های خود فرار کردند و هجوم پیش‌بینی‌نشدۀ افغان‌هایی که به‌طور ناگهانی از پاکستان به میهنشان بازگشتند نیز دلیل دیگر این افزایش است.

کودکان افغان که در داخل این کشور آواره شده‌اند مقابل سکونت‌گاه موقت خود در یک اردوگاه آوارگان در کابل نشسته‌اند، 26 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)
کودکان افغان که در داخل این کشور آواره شده‌اند مقابل سکونت‌گاه موقت خود در یک اردوگاه آوارگان در کابل نشسته‌اند، 26 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مارک باودن، هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقیاس فعلی نیازمندی در افغانستان از جامعۀ بشری می‌خواهد سطوح کمک‌رسانی خود را به این کشور افزایش دهد تا از به خطر نیفتادن جان بسیاری از مردم افغانستان اطمینان حاصل کند.»

طبق اعلام سازمان ملل، بیش از نیم میلیون افغان سال گذشته در داخل این کشور آواره شدند و بیش از 600 هزار پناه‌جوی افغان نیز مجبور شدند از کشورهای همسایه ازجمله پاکستان و ایران به میهنشان بازگردند که منجر به کمبود منابع داخلی در این کشور شد.

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «سازمان‌های امدادرسانی پیش‌بینی می‌کنند حدود یک‌میلیون نفر دیگر سال 2017 از کشورهای همسایه به افغانستان برگردند که بسیاری از آن‌ها نیازمند کمک خواهند بود.»

افغانستان پس از 15 سال از آغاز تهاجم امریکا و صرف ده‌ها میلیارد دلار کمک خارجی هنوز هم بی‌ثبات است و تقریباً تمامی شاخص‌های مهم توسعۀ انسانی در این کشور همچنان در پایین‌ترین سطح قرار دارند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، در ناآرامی‌های 9 ماه اول سال گذشتۀ میلادی در افغانستان دو هزار و 562 غیرنظامی کشته و پنج هزار و 835 نفر دیگر زخمی شدند.

امریکا سال 2001 به بهانۀ طرح موسوم به مبارزه با ترور به افغانستان حمله کرد؛ هرچند این تهاجم طالبان را از قدرت برکنار کرد اما ناامنی همچنان در سراسر این کشور آسیایی موج می‌زند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku