News   /   آسيا   /   تلگرام

«افغانستان پس از سوریه خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران به شمار می‌رود»

تصویر آرشیوی از روزنامه‌نگاران زن در افغانستان (عکس از آسوشیتدپرس)

طبق گزارشی که پنجشنبه (30 دی) منتشر شد افغانستان در سال 2016 میلادی مرگبارترین سال برای خبرنگاران بوده است.  

«کمیتۀ امنیت روزنامه‌نگاران افغان» اعلام کرد دست‌کم 13 روزنامه‌نگار سال گذشتۀ میلادی در افغانستان کشته شدند که طالبان در مرگ دست‌کم 10 تن از آنان دست داشته است.

این کمیته همچنین از 101 مورد خشونت علیه رسانه‌ها در افغانستان در سال 2016 خبر داد که در مقایسه با سال پیش از آن 38 درصد افزایش‌یافته است. در این گزارش بر تهدیدهای فراروی گروه کوچکی از اصحاب رسانه‌های محلی که برای انتشار اخبار در این کشور جنگ‌زده جان خود را به خطر میندازند نیز تأکید شد.

نجیب شریفی، رئیس کمیتۀ امنیت روزنامه‌نگاران افغان پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «این افزایش خشونت علیه روزنامه‌نگاران، افغانستان را بعد از سوریه به دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران در جهان تبدیل کرده است.»

در ادامۀ این گزارش آمده است تغییر در سیاست طالبان در قبال رسانه‌ها «محرک اصلی افزایش سطح تهدیدها و خشونت‌های مرگبار علیه روزنامه‌نگاران است.»

7 تن از کارکنان شبکۀ تلویزیونی طلوع بهمن گذشته (ژانویۀ 2016) در بمب‌گذاری انتحاری طالبان در کابل جان باختند. طالبان ادعا کرد این حمله به‌تلافی «انتشار تبلیغات» علیه آن‌ها در این شبکۀ تلویزیونی صورت گرفت.

این، نخستین حملۀ مهم به سازمان رسانه‌ای افغانستان از زمان برکناری طالبان از قدرت در سال 2001 تاکنون به شمار می‌رود که در بحبوحۀ موج فزایندۀ حملات پیکارجویان و وخامت اوضاع امنیتی در این کشور خطرات فراروی اصحاب رسانه را در کانون توجه قرار می‌دهد.

دیوید گیلکی، روزنامه‌نگار امریکایی و مترجم افغان وی خردادماه (ژوئن 2016) در حملۀ راکتی طالبان به استان هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند.

دیوید گیلکی، روزنامه‌نگار امریکایی (راست) و مترجم افغان وی خردادماه (ژوئن 2016) در حملۀ راکتی طالبان به استان هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند (عکس از خبرگزاری فرانسه)
دیوید گیلکی، روزنامه‌نگار امریکایی (راست) و مترجم افغان وی خردادماه (ژوئن 2016) در حملۀ راکتی طالبان به استان هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

طبق این گزارش، نیروهای دولتی افغانستان عامل اغلب حوادث خشونت‌آمیز علیه روزنامه‌نگاران بودند.

هیئت اعزامی اتحادیۀ اروپا به افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت برای محاکمۀ عاملان تهدیدها، حملات و قتل روزنامه‌نگاران باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرد.»

طبق آمارهای کمیتۀ امنیت روزنامه‌نگاران افغان، 28 روزنامه‌نگار و اصحاب رسانه در 5 سال گذشته در افغانستان جان‌باخته‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku