توافق جناح‌های فلسطینی در روسیه

نمایندگان جنبش‌های سیاسی فلسطینی حین نشست خبری در مسکو پایتخت روسیه، 28 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

جنبش‌های اصلی فلسطینی - حماس و فتح - پس از مذاکرات جامع در مسکو، پایتخت روسیه، برای تشکیل دولت وحدت ملی جدید توافق کرده‌اند.

این توافق اواخرِ وقتِ سه‌شنبه سه روز پس از شروعِ مذاکراتِ تحتِ حمایتِ روسیه با حضور نمایندگان جنبش فتح، حماس و سایر جناح‌ها اعلام شد.

عزام الاحمد، از مسئولان جنبش فتح، در یک کنفرانسِ مطبوعاتی گفت: «ما به توافقی دست‌یافتیم که بر اساس آن ظرفِ 48 ساعتِ آینده از محمود عباس می‌خواهیم که رایزنی‌ها برای تشکیل دولت را آغاز کند.»

عباس که رهبری جنبش فتح را بر عهده دارد، براساس جایگاه خود به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، مسئولیت رایزنی‌ها را بر عهده خواهد داشت.

موسی ابو مرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز ضمن آنکه دولت وحدت را «مؤثرترین ابزار حل اختلافات» در میان گروه‌های فلسطینی دانست، افزود که این دولت مسئول پیدا کردن راه‌حل‌ها، از جمله برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک در کرانه باختری و نوار غزه، است.

او همچنین خاطرنشان کرد که توافق میان فتح و حماس برای دستیابی به وحدت فلسطین به هیچ وجه مصداق سازش‌کاری نیست. 

در پی پیروزی قاطع حماس مقابل فتح در انتخابات سال 2006 مناسبات فتح و حماس به سردی گرائید. حماس کنترل نوار غزه را در اختیار دارد و در مقابل فتح دفاتر خود را در کرانۀ باختری تأسیس کرده است.

طرفین در آوریل 2014 برای پایان دادن به اختلافات و مصالحه با یکدیگر به توافق رسیدند.

این امر خشم مسئولان اسرائیلی را به دنبال داشت و رژیم تل‌آویو متعاقباً مذاکرات به‌اصطلاح صلح با تشکیلات خودگردان را تعلیق کرد.

بر اساس توافقات جدید، طرف‌های فلسطینیِ حاضر در مذاکرات مسکو به عضویت نهادهای تحت لوای سازمان آزادی‌بخش فلسطین در خواهند آمد و شورای ملی جدید فلسطین را تشکیل خواهند داد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، حین دیدار با نمایندگان گروه‌های فلسطینی در مسکو، 27 دی 1395 (عکس از اسوشیتدپرس)

در تحولی دیگر در روز دوشنبه، دیپلمات‌های فلسطینی در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، خواستار کمک مسکو برای منصرف کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، از تحقق وعدۀ انتخاباتی وی مبنی بر انتقال سفارت امریکا در اسرائیل شدند.

ترامپ وعده داده است که سفارتِ واشنگتن در اسرائیل را از تل‌آویو به قدس- که فلسطینیان آنجا را به عنوان پایتخت کشور آتی خود در نظر دارند- منتقل شود.

پیش از برگزاری نشست مسکو نیز تشکیلات خودگردان خواستار مداخلۀ مسکو برای توقف طرح انتقال بالقوۀ سفارت امریکا در اسرائیل شده بود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku