آغاز مذاکرات تشکیلات خودگردان و حماس برای تشکیل دولت جدید فلسطین

تصویر آرشیوی از موسی ابومرزوق (چپ) و عزام الاحمد رهبران هیئت‌های حماس و فتح که پس از دیدار با هم دست می‌دهند.

یک مقام فلسطینی می‌گوید کمیته‌ای از تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری عزام الاحمد از مقامات ارشد جنبش فتح مذاکرات با احزاب فلسطینی از جمله جنبش مقاومت فلسطین، حماس را برای تشکیل دولت وحدت ملی جدید آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی معان، حنا عمیره، عضو کمیته‌ی اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین روز شنبه (6 تیر) گفت مذاکرات با حماس و جهاد اسلامی به منظور بررسی مشارکت آنان در دولت جدید آغاز شده است.

وی افزود با احزاب مستقل فلسطینی نیز در این زمینه رایزنی خواهد شد.

این سخنان پس از آن مطرح شد که محمود عباس، رییس جمهور فلسطین اواسط ژوئن از انحلال دولت وحدت ملی خبر داد.

حماس این اقدام یک‌جانبه را تقبیح کرد و سامی ابو زهری، سخنگوی این جنبش گفت حماس «هر گونه تغییر یک‌طرفه در دولت بدون موافقت تمامی گروه‌ها را» رد می‌کند.

دولت وحدت ملی فلسطین پس از آن تشکیل شد که دو حزب سیاسی مهم فلسطین یعنی حماس و فتح در آوریل 2014 توافق کردند به اختلافات خود پایان دهند و مصالحه کنند. این اقدام، خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت و رژیم تل آویو با تعلیق مذاکرات موسوم به گفت‌وگوهای صلح با تشکیلات خودگردان، به آن واکنش نشان داد.

رهبران ارشد فتح و حماس پس از اعلام توافق مصالحه بین دو طرف در شهر غزه دستهای یکدیگر را گرفتند، 23 آوریل 2014.
رهبران ارشد فتح و حماس پس از اعلام توافق مصالحه بین دو طرف در شهر غزه دست‌های یکدیگر را گرفتند، 23 آوریل 2014.

عمیره همچنین گفت عباس درباره‌ی این موضوع که چه کسی هدایت دولت جدید را به عهده بگیرد تصمیم‌گیری می‌کند و افزود تاکنون هیچ‌کس برای تصدی این سمت پیشنهاد نشده است.

این مقام سازمان آزادی‌بخش فلسطین مدعی شد حماس موافقت مشروط خود را با دولتی که سازمان آزادی‌بخش فلسطین تشکیل دهد، اعلام کرده است اما سایر احزاب فلسطینی نیز باید در این دولت نقش داشته باشند.

این در حالی است که براساس گزارش خبرگزاری معان، حماس روز جمعه اعلام کرد که سازمان آزادی‌بخش فلسطین «نهاد ذی‌صلاحی برای تشکیل دولت نیست.»

عمیره تاکید کرد اگر مذاکرات با حماس به نتیجه‌ای نرسد درباره‌ی تشکیل دولت بدون مشارکت جنبش مقاومت فلسطین تصمیم‌گیری می‌شود.

فتح و حماس از زمان پیروزی چشمگیر جنبش مقاوت فلسطین در انتخابات سال 2006 با یکدیگر اختلاف داشته‌اند. از همان زمان، حماس اداره‌ی نوار غزه را که در محاصره اسرائیل به سر می‌برد بر عهده داشته است و فتح نیز مقر خود را در اراضی اشغالی کرانه باختری مستقر کرده است.

ز س/س م ل/م ح


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku