تشکیلات خودگردان فلسطین خواهان مداخلۀ روسیه شد

سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه با صائب عریقات، دبیر کل «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» در مسکو گفتگو می‌کند، 24 دی 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

تشکیلات خودگردان فلسطین از روسیه خواسته است برای جلوگیری از تغییر مکان احتمالی سفارت امریکا در اراضی اشغالی از تل‌آویو به بیت‌المقدس مداخله کند.

صائب عریقات، دبیر کل «سازمان آزادی‌بخش فلسطین» و مذاکره‌کنندۀ ارشد فلسطینی با سفر به روسیه مأموریت ارسال «پیام کتبی» محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دولت روسیه را به عهده گرفت.

عریقات پنجشنبه (23 دی) در روسیه با اشاره به این پیام گفت: «در این پیام از رئیس‌جمهور پوتین و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه، خواسته شده به‌منظور جلوگیری از انتقال سفارت امریکا به اورشلیم مداخله کنند چراکه این اقدام عواقبی خواهد داشت.»

دلایل و قرائنی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا می‌خواهد به نشانۀ به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، سفارت امریکا را به شرق بیت‌المقدس منتقل کند. این در حالی است که فلسطینیان می‌خواهند کرانۀ باختری که شرق بیت‌المقدس نیز در آن واقع است بخشی از کشور آتی آنها باشد.

محمود عباس جمعه (24 دی) در مصاحبه با روزنامۀ فرانسوی فیگارو هشدار داد درصورتی‌که دونالد ترامپ سفارت امریکا را به بیت‌المقدس منتقل کند، فلسطینیان ممکن است از به رسمیت شناختن اسرائیل دست‌بردارند.

عباس افزود: «من به رئیس‌جمهور (منتخب) ترامپ نامه نوشتم تا از وی بخواهم چنین کاری نکند. این اقدام نه‌تنها تمام مشروعیت امریکا در ایفای نقش برای حل‌وفصل مناقشه را از بین می‌برد بلکه راه‌حل تشکیل دو کشور را نیز نابود می‌کند.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین 

وی تأکید کرد تشکیلات خودگردان برای واکنش به تغییر مکان احتمالی سفارت امریکا، «چندین گزینه» را با سایر کشورهای عربی بررسی کرده است. عباس با اشاره به اینکه به رسمیت نشناختن اسرائیل یکی از این تدابیر است ابراز امیدواری کرد بتواند با دولت آیندۀ امریکا همکاری کند.

این سخنان در آستانۀ اجلاس پاریس برای حل‌وفصل مناقشۀ اسرائیل و فلسطین مطرح شد که قرار است یکشنبه (26 دی) برگزار شود. پیش‌بینی می‌شود بیش از 70 کشوری که در این نشست شرکت می‌کنند بر حمایت خود از راه‌حل موسوم به تشکیل دو کشور تأکید کنند. رژیم صهیونیستی به‌شدت از برگزاری این همایش ناراحت است و در آن شرکت نمی‌کند.

عباس در ادامۀ این مصاحبه گفت نشست پاریس «ممکن است آخرین فرصت برای اجرای» راه‌حل موسوم به تشکیل دو کشور باشد.

گفته می‌شود رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال نامه‌هایی به رهبران چین و اتحادیۀ اروپا از آنان خواسته است برای جلوگیری از نقل‌مکان سفارت امریکا «از هیچ تلاشی» فروگذار نکنند.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات برای نقل‌مکان سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس درنگ نخواهد کرد.

عریقات نیز پیش‌تر به امریکا دربارۀ انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس هشدار داده و گفته بود در صورت این اقدام، تمامی سفارتخانه‌های امریکا در جهان عرب در رویارویی با خشم مردم مجبور به تعطیلی خواهند شد.

در همین حال، جمهوری‌خواهان امریکا در حال تهیۀ نامه‌ای خطاب به ترامپ هستند که در آن خواستار انتقال فوری سفارت امریکا به قدس هستند.

این نامه را تاکنون بیش از 100 نمایندۀ جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان امریکا امضا کرده‌اند و در حال حاضر برای گرفتن امضاهای بیشتر دست‌به‌دست می‌چرخد.

 


استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku