News   /   ايران

مذاکرۀ معاونان وزیر خارجۀ ایران با هلگا اشمید در وینِ اتریش

ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و نمایندگان گروه 1+5، با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست‎ خارجی اتحادیۀ اروپا

سید عباس عراقچی و مجید تخت‎روانچی، معاونین وزیر امور خارجۀ ایران، پیش از برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و  نمایندگان گروه 1+5، با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست‎ خارجی اتحادیۀ اروپا دیدار و گفت‎‏وگو کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا این دیدار در ساعت 11:30 به وقت تهران آغاز و حدود یک ساعت به طول انجامید.

اشمید در ششمین نشست کمیسیون مشترک، ریاست هیئت 1+5 و عراقچی ریاست هیئت ایران را برعهده دارد.

قرار است نشست کمیسیون حدود ساعت 14:30 به وقت تهران در هتل کوبورگِ وین آغاز شود.

ششمین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 به درخواست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و برای بررسی بدعهدی‏‌های امریکا و تمدید قانون تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، برگزار می‌‏شود.

ظریف در تاریخ 26 آذر در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیۀ اروپا، با اشاره به تکرار بدعهدی و اهمال امریکا در اجرای تعهدات خود، از موگرینی که مسئولیت هماهنگی کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، درخواست کرد ضمن اطلاع‌رسانی لازم به کلیۀ طرف‌های برجام، تمهیدات لازم را برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و نیز کارگروه تحریم‌های کمیسیون مشترک جهت رسیدگی به اقدام اخیر امریکا، اتخاذ کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حال قرائت متن بیانیۀ مشترک لغو تحریم‏‌ها علیه تهران در وین، پایتخت اتریش (27 دی 1394-عکس از خبرگزاری فرانسه)

مجلس سنای امریکا در تاریخ 11 آذر طرح تمدید 10 سالۀ تحریم‌ها علیه ایران (ایسا) را به‌اتفاق آراء تصویب کرد.

عراقچی دوشنبه گفته بود: «ما به‌هیچ‌وجه تحمل نخواهیم کرد که کشوری به بهانه‌های مختلف بخواهد تعهدات خود را در خصوص برجام زیر پا بگذارد. از دید ما تمدید ایسا نقض برجام است و باید پیام روشن جمهوری اسلامی ایران به اعضای کمیسیون مشترک و بقیۀ اعضای 1+5 منتقل شود.»

پیشتر نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‏‎‏ها با حضور هیئت‏‎های کارشناسی از ایران و امریکا روز دوشنبه (20 دی) در وین برگزار شد.

در این گفت‌وگوهای کارشناسی با عنوان «کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها»، اسماعیل بقایی، دبیر ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه، ریاست هیئت کارشناسی ایران را به عهده داشت.

هیئت کارشناسی ایران همچنین روز دوشنبه به طور جداگانه دیدارهایی با هیئت‌های چین، روسیه و ایالات متحده داشت.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیرماه سال گذشته در وینِ اتریش به توافقی بر سر برنامۀ هسته ای ایران تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتند. پس از اجرای تعهدات بر اساس برجام، بنا شد تحریم‌های ضد ایرانیِ مرتبط با پروندۀ هسته‎‏ای در تاریخ 27 دی ماه همان سال با اجرایی شدن برجام به طور کامل لغو شود.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku