سوریه اسناد حملۀ شیمیایی معارضان را به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ارائه کرد

تصویری از یک نیروی نظامی روسیه در شهر باستانی پالمیرا در سوریه (20 فروردین 1395، وب‌سایت رسمی وزارت دفاع روسیه)

دولت سوریه اسنادی را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ارائه کرده است که از حملۀ شیمیایی ستیزه‌جویان معارض علیه غیرنظامیان در نزدیکی شهر حلب در شمال غرب این کشور حکایت دارند.

راشاتودی روز یکشنبه گزارش داد، این اسناد و مدارک به هیئتی متشکل از کارشناسان دبیرخانۀ فنی سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی (OPCW) در دمشق ارسال‌ شده است.

این هیئت با حضور کارشناسانی از آمریکا، انگلیس، استرالیا،‌ اسلواکی و اسلوونی، از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ (22 آذر 1395)، به درخواست دولت سوریه در دمشق فعالیت می‌کند.

یک گلولۀ منفجرنشده که توسط نظامیان روسی کشف شده است، ماه آینده، در اثبات محتوای این اسناد، به مقر سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در لاهه ارسال خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «این نمونه‌ها تا زمانی که همۀ مشکلات مالی مرتبط با انتقال آن‌ها به اروپا حل شود، در سوریه باقی خواهند ماند.»

گلولۀ یافت شده، گلوله‌ای 24 میلی‌متری دست‌ساز است که یگان تدافعی جنگ‌افزارهای شیمیایی ارتش روسیه، 16 نوامبر 2016 (26 آبان 1395)، در نزدیکی روستای معراتة أم حوش در استان حلب کشف کرده است.

به گزارش راشاتودی، گفته می‌شود از این گلوله در حملۀ 16 سپتامبر (26 شهریور) به این روستا استفاده شده است؛ حمله‌ای که در آن 40 غیرنظامی زخمی شدند و به علت علائم ناشی از مسمومیت گاز خردل در بیمارستان نظامی يوسف العظمة در دمشق، پایتخت سوریه، تحت درمان قرار گرفتند.

تصویری از ستیزه‌جویان معارض دولت سوریه در غرب شهر حلب (13 آبان 1395، عکس از خبرگزاری رویترز)

سامر عباس، سخنگوی دولت سوریه و مسئول نظارت بر تحقق کنوانسیون تسلیحات شیمیایی، گفته است: «ما همۀ اسناد و مدارک موجود، دال بر استفادۀ مخالفان سوری از گاز خردل علیه غیرنظامیان، را به هیئت مذکور ارائه کرده‌ایم. این هیئت یک بار دیگر به سوریه می‌آید تا نمونه‌هایی را جمع‌آوری کند و آن‌ها را مورد تحلیل قرار دهد.»

یازده نوامبر (21 آبان 1395)، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، یگان نظامی روسی که نام رسمی آن «نظامیان پدافند رادیولوژی، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه» است، گلوله‌های منفجرنشده‌ای را در منطقۀ 1070 در مرکز حلب کشف کرده است که حاوی «کلر و فسفر سفید» بوده‌اند.

این در حالی است که ارتش روسیه در ماه سپتامبر دربارۀ امکان حملات گروه‌های تروریستی برای اجرای حملات شیمیایی در مناطق تحت کنترل دولت در شهر حلب هشدار داده بود. سپس در همان ماه، دست‌کم هشت نفر بعد از حملۀ تروریست‌های داعش و شلیک گلوله‌هایی که حاوی گازهای سمی بود، در مناطق هربال و ام حوش در شمال حلب با مشکلات تنفسی مواجه شدند.

http://217.218.67.233/photo/20161113/cda5c435-39af-49c2-8673-69a4160517e8.jpg
گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه منطقه‌ای را در نزدیکی فرودگاه شهر حلب هدف حملۀ شیمیایی قرار داده‌اند. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حامیان خارجی ستیزه‌جویان معارض دولت در سوریه در حالی دمشق را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حلب متهم می‌کنند، که  سوریه و روسیه این ادعا را به‌شدت رد کرده‌اند.

دولت سوریه بر مبنای توافق روسیه و آمریکا در سال 2013 میلادی جهت نابودی هرگونه تسلیحات شیمیایی سوریه، همه ذخایر شیمیایی خود را تحویل داد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی بر روند اجرای برنامه امحای ذخایر شیمیایی سوریه نظارت داشت.

توافق روسیه و امریکا بعد از حمله شیمیایی آگوست 2013 (مرداد 1392) که در آن صدها نفر در حومه دمشق کشته شدند، صورت گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، راکت‌های استفاده‌شده در این حمله دست‌ساز و حاوی گاز سارین بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی (5 مهر 1392) با تصویب قطعنامه‌ از توافق روسیه و امریکا برای نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه تا اواسط سال ۲۰۱۴ حمایت کرد.

قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل، امریکا را از هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه به بهانـۀ دخالت دولت این کشور در حملۀ شیمیایی ۲۱ آگوست 2013 (30 مرداد 1392) به حومۀ دمشق، بازداشت.

باوجودی که دولت سوریه در آن زمان ادعای معارضان مورد حمایت خارج را به‌شدت رد کرد و آن را نوعی عملیات انحرافی  از سوی معارضان خواند، برخی از کشورهای غربی به‌ویژه امریکا، فرانسه و انگلیس به هیاهوی تبلیغاتی برای جنگ‌افروزی علیه سوریه پرداختند.

دولت سوریه سپس برای جلوگیری از هرگونه بهانه‌جویی امریکا جهت حمله احتمالی به این کشور، موافقت کرد همه ذخایر شیمیایی خود را نابود کند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku