مسکو خواهان بازدید فوری ناظران سازمان منع تسلیحات شیمیایی از حلب

تصویر آرشیوی از مردی که در یک حملۀ شیمیایی به محلۀ شیخ مقصود در شهر حلب سوریه مجروح شده است (عکس از خبرگزاری فرانسه)

 در پی کشف شواهدی دال بر استفادۀ تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در حلب سوریه، روسیه بازدید فوری ناظران «سازمان منع تسلیحات شیمیایی» (OPCW) را از این شهر خواستار شد.

وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه (21 آبان 95) اعلام کرد شواهدی در اختیار دارد که ثابت می‌کند تروریست‌ها در منطقۀ «1070» واقع در حومۀ جنوب غربی حلب از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان و نظامیان سوری استفاده‌کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است آثاری از کلر و فسفر سفید در تجزیه‌وتحلیل اولیۀ نمونه‌های جمع‌آوری‌شده مشاهده شده‌است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این اطلاعات را پس از مطالعه بر روی خاک منطقه و خمپاره‌ها و گلوله‌های عمل‌نکرده به دست آورده است.

سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت مسکو اکنون قصد دارد این شواهد را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه کند و از این نهاد مستقر در لاهه می‌خواهد فوری تیمی از بازرسان خود را برای جمع‌آوری شواهد به حلب اعزام کند.

تصویری از ویرانی‌های حلب سوریه پس از حملات تروریست‌ها (8 مهر 1395 - عکس از رویترز)

این مقام روسی همچنین آمادگی خود را برای کمک به کارشناسان این سازمان برای اجرای تحقیقات خود در حلب اعلام کرد.

در اوایل آبان امسال، رسانه‌های دولتی سوریه از شلیک موشک‌های حاوی گاز سمی به یک منطقۀ تحت کنترل دولت در حلب خبر دادند که باعث ایجاد مشکلات تنفسی در میان جمع گسترده‌ای از ساکنان محلی شده بود.

شهر حلب در حال حاضر به عرصۀ جنگی تمام‌عیار میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل‌شده است. این شهر از حدود 4 سال پیش به دو بخش غربی (تحت کنترل دولت سوریه) و شرقی (در تصرف گروه‌های تروریستی) تقسیم‌شده است.

بر اساس اعلام استافان دِ میستورا، نمایندهٔ ویژهٔ سازمان ملل در امور سوریه، ناآرامی و بحران 5 سال اخیر در این کشور بیش از 400 هزار کشته بر جای گذاشته‌است.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku