امریکا و انگلیس به دنبال راهی برای کمک هوایی به معارضان در حلب سوریه

هواپیمای ارتش امریکا در حال ارسال محموله‌های کمکی (تصویر آرشیوی)

گزارشی جدید حاکی است امریکا و انگلیس امکان ارسال محموله‌های کمکی هوایی را به مناطق تحت کنترل معارضان در شهر حلب سوریه بررسی کرده‌اند.

روزنامۀ انگلیسی گاردین، یکشنبه نوشت در گفتگوهای مقامات امریکا و انگلیس گزینه‌های مختلفی ازجمله ارسال محموله‌های کمکی با چتر نجات به تروریست‌ها در سوریه، مورد بررسی قرار گرفته است. 

براساس این گزارش، مقامات امریکا و انگلیس حتی گزینۀ ارسال «پهپادهای خوراکی» به معارضان در سوریه را نیز بررسی کرده‌اند.

گاردین افزود بااین‌حال، به علت اختلاف‌نظر بین سازمان‌های دولتی دو کشور، پیشرفت کمی در این مذاکرات حاصل شده است و فرماندهان نظامی نیز تمایلی به انجام چنین مأموریتی نداشتند.

علاوه بر این، لندن و واشنگتن نگران هستند که چنین مأموریتی ممکن است به رویارویی مستقیم با سوریه منجر شود.

حملۀ معارضان سوریه در منطقۀ مورک در استان حما در سوریه (تصویر آرشیوی از رویترز)

باوجود حمایت بیش از 200 نمایندۀ مجلس بریتانیا از ارسال محموله‌های کمکی هوایی به مناطق تحت کنترل معارضان سوری، دولت لندن هشدار داده است که این اقدام بسیار پیچیده خواهد بود و ممکن است نیروهای انگلیسی را در منطقه به خطر بیندازد.

روسیه نیز در اقداماتش علیه تروریست‌های داعش با استقرار سامانه‌های پیچیدۀ دفاع هوایی در سوریه، چالشی بزرگ برای این طرح امریکا و انگلیس ایجاد کرده است.

در پی موفقیت‌های اخیر ارتش سوریه در حلب، چند روز پیش مقامات عالی‌رتبۀ امریکا و انگلیس در سفارت بریتانیا در واشنگتن جلسه‌ای برگزار کردند که ظاهراً نتیجۀ خاصی به دنبال نداشت.

بر اساس اظهارات یکی از شرکت‌کنندگان در این جلسه، این گفتگوها «محرمانه بود و تا دیر وقت به طول انجامید».

نیروهای ارتش سوریه طی عملیات روزهای اخیر، تروریست‌ها را از بسیاری از محلات شرق حلب بیرون رانده‌اند و حدود 60 درصد از این منطقۀ تحت کنترل معارضان را آزاد کرده‌اند.

حلب از حدود 5 سال پیش به دو بخش غربی و شرقی تقسیم‌ شده که بخش غربی آن تحت کنترل نیروهای دولت سوریه و بخش شرقی – که نقاطی از آن آزاد شده - در تصرف گروه‌های تروریستی است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku