دِ میستورا خواستار خروج تروریست‌ها از حلب شد

استافان دِ میستورا (راست) و یان اگلند، در نشست خبری مشترک در ژنو؛ 11 آذر 1395 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه بار دیگر خواستار خروج تروریست‌های جبهة‌النصره، که اخیراً به جبهة‌ فتح‌الشام تغییر نام داده است، از مناطق شرقی حلب به منظور جلوگیری از کشتار بیشتر مردم در این منطقه شده است.

استافان دِ میستورا روز پنج‌شنبه در نشستی خبری در ژنو گفت لازم است هرچه سریع‌تر کمک‌های انسانی به حلب وارد شوأ تا درد و رنج مردمی که بین دو منطقۀ شرقی و غربی گرفتار شده‌اند، پایان یابد.

وی با اشاره به اینکه ارتش سوریه ۴۰ درصد از شرق حلب را تحت کنترل دارد، افزود: «بار دیگر از اعضای جبهة‌النصره می‌خواهم برای اجتناب از خونریزی، از طریق گذرگاه‌های امنی که باز می‌شود، از حلب خارج شوند.»

وی گفت حدود 30 هزار نفر از ساکنان مناطق شرقی حلب در روزهای اخیر موفق به فرار از مناطق ناآرام شدند.

در همین حال یان اگلند، مشاور امور بشردوستانۀ دِ میستورا، روز پنج‌شنبه گفت تا روز چهارشنبه حدود 18 هزار نفر وارد مناطق تحت کنترل دولت سوریه و حدود 8 هزار و 500 نفر دیگر نیز با عبور از گذرگاه شیخ مقصود، وارد مناطق تحت کنترل کردها شده‌اند.

بر اساس این گزارش، گروه‌های تروریستی در روزهای یکشنبه و دوشنبه بیشترین عقب‌نشینی در حلب را در 4 سال اخیر انجام و بیش از یک‌سوم از مناطق تحت کنترل‌شان را از دست دادند.

ویرانه‌های ناشی از جنگ در حلب سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اگلند همچنین دربارۀ پیشنهاد روسیه برای ایجاد 4 کوریدور انسانی در حلب گفت: «کوریدور انسانی، در صورتی که همۀ بازیگران مسلح به آن احترام بگذارند، می‌تواند کارآمد باشد.»

اگلند همچنین غیرنظامیانی را که در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی در حلب گرفتار شدند، «آسیب‌پذیرترین مردم روی کرۀ زمین» توصیف کرد و گفت مهم‌ترین اولویت برای حفظ جان غیرنظامیان، اعلام آتش‌بس در حلب است.

وی همچنین برآورد کرد که دست‌کم 400 مجروح در مناطق تحت محاصره هستند که نیاز به کمک‌های پزشکی فوری دارند و از طریق این کوریدورها می‌توان دارو و مواد غذایی به این مناطق ارسال کرد.

 شهر حلب که زمانی قطب صنعتی سوریه محسوب می‌شد، در حال حاضر به عرصۀ جنگی تمام‌عیار میان نیروهای دولتی و گروه‌های تروریستی تبدیل‌ شده است.

این شهر از سال 1391 به دو بخش غربی و شرقی تقسیم‌ شده که بخش غربی آن تحت کنترل سربازان سوری و بخش شرقی آن در تصرف گروه‌های تروریستی است. منطقۀ تحت تصرف گروه‌های تروریستی از 27 تیر در محاصرۀ نیروهای ارتش سوریه قرار دارد.

سوریه از سال 2011 (اواخر اسفند 1389) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است. بر اساس اعلام دِ میستورا در این ناآرامی‌ها بیش از 400 هزار نفر کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج‌سالۀ سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ‌زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku